معاون-رئیس-جمهور-اراده-حکومت-در-مبارزه-با-فساد-قاطع-و-برگشت-ناپذیر-است

محمد سرور دانش معاون رئیس جمهور گفته که اقدامات تازه حکومت در امر مبارزه با فساد عزم و اراده قاطع را نشان میدهد که در این مورد برگشت ناپزیر است.

به گزارش افغان نیوز: استاد دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان که قبل از ظهر امروز چهار شنبه 15 سنبله 1396، در محفل تجلیل از روز جهانی سواد سخنر انی می کرد، از عزم قاطع و اراده برگشت ناپذیر حکومت وحدت ملی در مبارزه با فساد اداری خبر داد.

محفل گرامی داشت، از روز جهانی سواد در تالار لیسه امانی، با حضور مقامات عالی رتبه دولتی، خانم غنی بانوی نخست کشور، نماینده سازمان بین المللی یونسکو، اعضای کابینه، نمایندگان مردم در شورای ملی، مقامات محلی و هیأت رهبری وزارت معارف برگزار شده بود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تصامیم اخیر حکومت، مبنی بر تصویب استراتژی ملی مبارزه با فساد اداری، تصویب قوانین جدید معادن و اشاعه وثبت دارایی ها، گفت رهبری سالم سیاسی در هر سه قوه دولت به شمول پروسه شفاف انتخابات، اصلاحات در سکتور امنیتی مخصوصا وزارت امور داخله، شفافیت در سیستم استخدام و خدمات ملکی، اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی، تعقیب متهمین فساد اداری و مدیریت سالم و شفاف امور مالی، از محور های اصلی استراتژی ملی مبارزه با فساد اداری است.

استاد دانش گفت که از بلحاظ اولویت، بعد از نهادهای عدلی و قضایی و نهادهای امنیتی، هشت نهاد دیگر چون وزارت های فواید عامه، انرژی و آب، معادن و پطرولیم، زراعت و مالداری و وزارت های صحت عامه، معارف، کار و امور اجتماعی و وزارت مالیه، جزء نهاد های تشخیص شده است که باید پلان های دقیق مبارزه با فساد اداری در این نهادها تطبیق گردد.

وی افزود که در هفته جاری قانون جدید معادن نیز با یک «ساختار کاملا جدید و متفاوت در عرصه مدیریت سکتور معادن به تصویب رسیده که می تواند از سوء استفاده ها جلوگیری نموده و یک تحول و تحرک جدید در این عرصه ایجاد کند». به گفته استاد دانش، قانون اشاعه و ثبت دارایی ها، نیز با رویکرد و ساختار مدیریتی جدید به تصویب رسیده است که می تواند یک «عامل پیشگیرانه بسیار مهم در جهت شفاف سازی و جلوگیری از فساد» محسوب گردد.

معاون رئیس جمهور هم چنین گفت: امروز هیچ دیواری کوتاه تر از دیوار حکومت نیست و هر کسی با هر نام و عنوانی حکومت را آماج حملات تند و اتهامات بی مورد و بی دلیل قرار می دهد، برخی از افراد بدون آگاهی از حقایق و بدون آشنایی با قوانین و میکانیزم های آن، آسمان و ریسمان را به هم می بافند و بدون کمترین تأمل و تحقیق، حکومت را مورد نقد غیر منصفانه قرار می دهند و با هر اقدام و تصمیمی که از جانب حکومت صورت می گیرد، هرچند معقول، منطقی و واقع بینانه هم باشد، با منفی بافی، با دید سیاسی و یک قضاوت و ذهنیت قبلی برخورد می کنند؛ اما با همه این آشفتگی ها و «با قبول این که در کار حکومت بدون شک، کاستی ها و ضعف ها هم وجود دارد»، باید گفت که «تصمیم و اراده حکومت وحدت ملی در مبارزه با فساد قاطع و برگشت ناپذیر است».

استاد دانش از جانب دیگر تأکید کرد که مبارزه با فساد، تنها با تهیه استراتژی در روی کاغذ کارساز نیست، بلکه جدیت، قاطعیت و همکاری همگان و یک بسیج عمومی ملی لازم است. به گفته وی در مبارزه با فساد علاوه بر پلان ها و اراده قاطع حکومت، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، سکتور خصوصی، رسانه ها و تمام شهروندان نقش مهم دارند.

معاون رئیس جمهور گفت که مردم افغانستان باید بدانند که حمایت جامعه جهانی از دولت و ملت افغانستان، کمک بزرگی است که با استفاده از آن می توانیم برای کشور امنیت و ثبات پایدار ایجاد کنیم و به صلح دست یابیم، اما حکومتداری، دولت سازی، ملت سازی، تحکیم وحدت، مسئولیت خود ما است نه همکاران خارجی.

استاد دانش که مسؤلیت کمیته ملی سواد آموزی را نیز به عهده دارد، در مورد اهمیت تجلیل از روز جهانی سواد نیز گفت که سواد آموزی، حق اولیه برای هر فرد بشری است و ضرورت های زندگی امروز جوامع بشری نشان می دهد که برخورداری از سواد اولین شرط برقراری ارتباط و ورود به زندگی اجتماعی است.

وی سواد آموزی را زیر بنای صلح، توسعه، رفاه اجتماعی و عامل کاهش فقر عنوان کرده گفت به این موضوع اهمیت زیادی داده شده و در برنامه اهداف توسعه پایدار ملل متحد، در هدف چهارم آن بر سوادآموزی به عنوان یکی از شاخص های محوری تأکید شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سابقه مکتب، تعلیم و تربیه در کشور، نقش حکومت ها در توسعه فرایند سواد و قدر دانی از نقش ادارات مسؤل در زمینه سواد آموزی، افزود که در سال 1395 تعداد شاگردان موجود بیشتر از 9.2 میلیون تن رسیده است که 39% آن را شاگردان دختر تشکیل می دهند و در بیش از 17 هزار باب مکتب تعلیمات عمومی، مراکز تعلیمات اسلامی و مراکز تعلیمات تخنیکی، توسط بیش از دوصد هزار نفر معلم، تحت آموزش قرار دارند.

طرح بسیج ملی برای امحای بی سوادی، طرح تشویق سوادآموزی برای ادارات دولتی و محبوسین، طرح نقش سکتور خصوصی در تطبیق برنامه های سوادآموزی، امضای 23 تفاهمنامه همکاری مشترک برای سواد آموزی با وزارتخانه ها و ادارات مستقل، برگزاری جلسات ربع وار کمیته ملی سواد آموزی تحت ریاست معاون دوم ریاست جمهوری، برگزاری تعداد 54 جلسه کمیته های ولایتی سواد آموزی در سطح کشور و برگزاری 239 جلسه کمیته ولسوالی سواد آموزی به سطح کشور و ایجاد کمیته سواد در سطح قریه ها، بخشی دیگر از فعالیت های مرتبط به توسعه سواد آموزی است که معاون رئیس جمهور بدانها اشاره کرد.

استاد دانش در مورد نقش وزارت معارف، در زمینه های مربوطه به خصوص در راستای مبارزه با فساد، همبستگی ملی، مبارزه با نفرت پراکنی های نژادی و قومی، مبارزه با افراط گرایی و جریان های خشونت گرا تأکید کرده و از رهبری آن وزارت خواست تا کودکان و جوانان کشور را در مکاتب و دارالعلوم ها بر اساس اندیشه اعتدالی، رواداری و مدارا تربیه کنند.

دراین مراسم تجلیل از روز جهانی سواد، شماری دیگری از مقام های دولتی و همچنین خانم غنی، بانوی نخست کشور نیز سخنرانی کرند.

معاون رئیس جمهور: اراده حکومت در مبارزه با فساد قاطع و برگشت ناپذیر است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد