منابع-طبیعی-افغانستان-دوستی-و-دشمنی-را-در-پی‌دارد

شیرباز کمین زاده، رئیس اتاق معادن و صنایع کشور می‌گوید: منابع طبیعی افغانستان زمینه دوستی و دشمنی را در افغانستان در پی دارد، اگر این منابع درست مدیریت شود زمینه دوستی را فراهم میکند و اگر منابع طبیعی در اختیار مافیا قرار داشته باشد زمینه دشمنی را فراهم میکند.

شیرباز کمین زاده رئیس اتاق معادن و صنایع کشور در گفتگو ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: منابع طبیعی افغانستان زمینه دوستی و دشمنی را در این کشور فراهم میکند که اگر این منابع درست مدیریت شود هم افغانستان آباد میشود و هم زمینه دوستی افغانستان را با کشورهای جهان فراهم میکند.

اما اگر منابع طبیعی درست مدیریت نشود، و در اختیار مافیا قرار گیرند، زمینه دشمنی را فراهم میکند که هم به ضرر افغانستان است و هم جنگ دوام پیدا میکند.

کمین زاده گفت: در سفر رئیس جمهور به امریکا، توافق بین دولت افغانستان و امریکا صورت گرفت که امریکا در بخش استخراج منابع طبیعی افغانستان سرمایه گذاری می‌کند که این سرمایه گذاری باعث رشد اقتصاد کشور خواهد شد.

رئیس اتاق معادن و صنایع تاکید کرد: در حال حاضر اکثر قراردادهای کلان عملی نمی شود، کشورهای همسایه در امور استخراج معادن در افغانستان دخالت می‌کنند.

او افزود: دیدگاه اتاق معادن و صنایع در رابطه به علاقه امریکا و سرمایه گذاران امریکایی در بخش استخراج معادن مثبت است و حضور امریکا سبب خواهد شد که کشورهای همسایه در امور استخراج معادن دخالت نکنند.

به گفته کمین زاده مردم افغانستان نیاز به استخراج منابع طبیعی دارند و بدون استخراج منابع طبیعی اقتصاد افغانستان رشد نمیکند.

در حال حاضر در سراسر کشور بین 400 تا 500 کارگاه در بخش تولید یا استخراج منابع طبیعی کار میکنند و کمین زاده می‌گوید: افغان ها توانایی استخراج معادن خود را دارند.

رئیس اتاق معادن و صنایع کشور در رابطه به کارکرد و حمایت دولت از تولید کنندگان گفت: دولت افغانستان بازار آزاد را قبول دارد و این سیستم را در بازار عملی میکند که به نفع مردم نیست. او افزود: تغییر مارکت بدون کدام برنامه مفید نیست و دولت افغانستان بدون کدام برنامه به سیستم بازار آزاد روی آروده است.

کمین زاده بیان داشت: بازار آزاد سیستم خوب است در صورت که دولت بالای مارکت کنترول نسبی داشته باشد.

به گفته کمین زاده محصولات مشابه تولید کنندگان داخلی در کشورهای همسایه با کیفیت پایین ساخته میشود و به داخل کشور وارد ساخته میشود اما دولت هیچ گونه برنامه برای مهار این تقلب کاری و واردات ان به داخل کشور ندارد.

در اخیر کمین زاده از دولت خواست که تولید کنندگان داخلی را تشویق کنند و از واردات جنس مشابه که در داخل کشور تولید میشود جلوگیری کند و قانون تشویق را برای تولید کنندگان ایجاد کند.

منابع طبیعی افغانستان دوستی و دشمنی را در پی‌دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد