منبع-و-شبهه‌شناسی-برای-گسترش-معارف-اسلامی-یک-الزام-است

شماری عالمان دین در یک نشست علمی - فرهنگی می‌گویند که برنامه‌های تبیلغی و تدریس هنوز در حوزه‌های علمیه به شکل سنتی است و باید گسترش معارف اسلامی، براساس مبانی علوم و منبع شناسی، ادبیات و شبهه شناسی  باشد.

به گزارش افغان نیوز؛ شیخ عماد الهلالی، رییس هیات اعزامی دفتر آیت الله یعقوبی به افغانستان گفت که در شرایط کنونی فضای آموزش و گسترش علم به ویژه معارف اسلامی در افغانستان فراهم است و این امر جای خرسندی است که علما بتوانند در سایه امینت فعالیت نمایند.

آقای الهلالی هدف از سفر هیات اعزامی دفتر آیت‌الله یعوبی از عراق به افغانستان را انتقال پیام این مرجع شیعه به علما و مبلغان دین عنوان کرد.

او تاکید کرد که دفتر آیت الله یعقوبی از ارتقای ظرفیت و تحصیل علما همچنان گسترش معارف اسلامی در افغانستان حمایت می‌کند و به همین منظور تلاش دارد تا سطح دانش دینی در حوزه‌های علمیه بهبود و افزایش یابد.

الهلای تصریح کرد که علمای دین باید از علوم و فناوری‌های امروزی بهرمند باشد تا بتواند پاسخگو به مقتضیات فکری و اجتماعی نسل جوان باشند.

به گفته آقای الهلالی علما باید با رسانه‌های جریان اصلی مانند رادیو، تلوزیون روزنامه و شبکه‌های جریان فرعی یا اجتماعی آشنای کامل داشته باشند و از این طریق برای ترویج و گسترش معارف اسلامی تلاش کنند.

محمد جواد گوهری، مسوول ائمه جماعات و مبلغین حوزه‌های علمیه کابل گفت که کشور افغانستان مشکلات زیادی دارد و از همه مهمتر مشکلات اقتصادی است که اقشار  مختلف جامعه از جمله عالمان دین را متاثر کرده است.

گوهری گفت که بیشتر عالمان دین مصروف گسترش معارف اسلامی است و به دلیل عدم دریافت مواجب یا شهریه دچار مشکلات اقتصادی هستند.

او از هیات دفتر ایت الله یعقوبی خواست تا عالمان دین را شامل روند دریافت شهریه دفتر این مرجع "عالیقدر" نماید.

گوهری گفت که نزدیک به ۵۰۰ مسجد در کابل وجود دارد که از میان نزدیک به ده درصد تعمیر آنها مخروبه و کارش نیمه تمام باقی مانده است که هیات بلند پایه دفتر آیت‌الله یعقوبی در قسمت اعمار و ترمیم آن تلاش نماید. 

او افزود که جنگ طولانی مدت چهار دهه گذشته روی آموزش و پرورش علما در حوزه‌های علمیه تاثیر منفی گذاشته و هنوز برنامه‌های تبیلغی و تدریس در این حوزه‌ها به شکل سنتی است و باید برای به‌روز مولفه‌های درسی و آموزشی، برای علما زمینه بورسیه در خارج از کشور فراهم شود.

سید حسن حسینی، عضو هیات اعزامی دفتر آیت‌الله یعقوبی به افغانستان، گفت: دو سال است این دفتر حمایت‌ خود را از برنامه‌های آموزشی و علمی حوزه‌های علمیه در شهرای کابل، بلخ، بامیان هرات و قندهار آغاز کرده و در کنار آن به مردم نیازمند حمایت‌های مالی نیز انجام داده است.

آقای حسینی افزود که دفتر آیت‌الله یعقوبی در بيشتر از ۲۰ کشور اسلامی از جمله افغانستان، ایران و پاکستان مصروف فعالیت گسترده علمی، فرهنگی و حمایت‌های مالی به نیازمندان است. 

در همین حال علوی نژاد، عالم دین و در مدرس معارف اسلامی گفت که با اینکه زیر ساخت‌های اقتصادی و علمی افغانستان در چند دهه گذشته بامشکلات مواجه بوده اما؛ چهره‌های درخشان علمی در زمینه معارف اسلامی در حوزه‌های علمیه کشور حضور دارد.

آقای علوی نژاد تاکید کرد که عالمان دینی امروز بیشتر از هر زمان دیگر باید نیاز‌های فکری و شبهات ایجاد شده در اذهان جوان را شناسایی و پاسخ به آن‌را مورد توجه جدی قرار دهند.

به باور او شبهه شناسی و حل دغدغه‌های فکری جوانان از نیازهای عصر کنونی است و بیشتر جوانان بیش از اینکه به احکام شرعی و شرایط عبادت توجه داشته باشند، بیشتر به فلسفه عبادات توجه دارند که باید به حل پرسش‌های آنان تلاش صورت گیرد.

این در حالی است که هیات اعزامی دفتر آیت‌الله یعقوبی، برای ده روز به کابل سفر کرده تا مشکلات عالمان دین و حوزه‌های علمیه را در تمامی ابعاد بررسی و به نزد این مرجع تشیع در عراق انتقال دهد.

آژانس افغان نیوز - مهدی انصاری

 

منبع و شبهه‌شناسی برای گسترش معارف اسلامی یک الزام است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد