منع-واردات-نصوار-و-تنباکو-جنجال-برانگیز-شد

برخی از تاجران کشور در یک گردهمایی اعتراض آمیز گفتند که از ۱۵ روز بدینسو واردات تنباکو و نصوار از کشور هندوستان به افغانستان توسط وزارت های مالیه و ترانسپورت ممنوع اعلام شده که سبب خسارت هنگفت به واردکنندگان این محصولات شده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: شماری از تاجران و شرکت‌داران وارد کننده تنباکو و نصوار امروز (یک شنبه 5 حمل) در یک گردهمایی، مقابل گمراکات میدان هوای کابل گفتند: وزارت مالیه و ریاست گمراکات از مدت 15 روز به این طرف واردات تنباکو و نصوار را از کشور هندوستان منع قرار داده است و چندین میلیون دالر سرمایه تاجران در تجارت بند است.

میرویس، رئیس تاجران میدان هوای کابل می‌گوید: این تاجران مدت 20 سال میشود که تجارت تنباکو و نصوار را از کشور هندوستان به افغانستان دارند اما دولت اکنون این تجارت را منع کرده است.

او می‌گوید: میلیون‌ها دالر سرمایه در این تجارت بند است و از 15 روز به این طرف که سرمایه تاجران در میدان هوای کابل بند است، این تاجران روزانه یک صد هزار دالر خسارت متقبل میشوند.

وازرت مالیه نظر به قانون که در سال 1393 ایجاد شده بود، واردات نصوار و تنباکو را منع کرده و این تاجران شکایت دارند که مدت چهار سال چرا این قانون عملی نشده است و اکنون که تمام تاجران قرار داد دارند این قانون وضع می گردد.

این تاجران از وزارت مالیه میخواهند که کار این تاجران را بند نسازند و در صورت منع قرار دادن کار اینها، عواید دولت نیز کاهش پیدا میکند. در حال حاضر 50 کانتنیر محصولات وارده تاجران در میدان هوای کابل بنده است و حدود 400 کانتینر در نقاط مختلف در حالت حرکت است که اگر این تجارت منع شود، خسارت هنگفت متقبل تاجران میشود.

میرویس گفت: مدت ده روز می‌شود که تاجران می‌خواهند با مقامات وزارت مالیه ملاقات کنند اما هیچ یک از مقامات وزارت مالیه حاضر نیستند که با تاجران ملاقات کنند.

رئیس تاجران میدان هوای کابل گفت: محصولات که این تاجران وارد کشور میکنند در داخل افغانستان به مصرف نمی رسد و بعد از پروسس به کشورهای همسایه صادر می گردد از جمله به کشور پاکستان. به گفته میرویس، این تاجران سالانه 500 میلیون دالر از واردات محصولات مانند تنباکو و نصوار به دولت مالیه پرداخت می‌کنند.

مسوول گمراکات وزارت مالیه به این تاجران وعده داده اند که مشکلات آنها را فردا 6 حمل تا ساعت 9 حل میکند اما این تاجران می‌گویند: اگر تا فردا ساعت نه به خواست انها توجه صورت نگیرد، آنان دست به اعتراض مدنی خواهند زد.

صلاح الله یکی از شرکت داران گفت: تاجران از هر کیلیو نصوار و تنباکو دو دالر مالیه به دولت افغانستان پرداخت میکند و با تجارت این محصولات زمینه کار برای هزارها جوان این وطن فراهم شده است. این تاجر گفت: حدود 5 میلیون محصول وی در گمراکات میدان هوای بند است.

ریاست گمراکات وزارت مالیه از 15 روز به این طرف واردات تنباکو، نصوار و پانه را منع کرده است که این عمل ریاست گمراکات سبب اعتراض ده‌ها تاجر شده است.

منع واردات نصوار و تنباکو جنجال برانگیز شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد