عبدالله-عوامل-ناکامی-حکومت-باید-شناسایی-شود

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی تاکید کرد که مبارزه با مواد مخدر نیازمند راهکارهای عملی بوده و باید عوامل ناکامی حکومت در این زمینه مورد شناسایی قرار گیرد.

به گزارش افغان نیوز: نشست کمیتهٔ ملی مبارزه علیه مواد مخدر و مسکرات روز یک شنبه (۲۹ دلو)، تحت ریاست دوکتور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور برگزار شد.

در این نشست، طرح معیشت بدیل در راستای مبارزه با مواد مخدر از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر ارایه گردید که دارای چهارده شاخص کلیدی می‌باشد.

دوکتور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور از گسترش ساحه کشت و تولید مواد مخدر در سال ۱۳۹۶ ابراز نگرانی کرد و گفت که باید عوامل ناکامی حکومت در این عرصه شناسایی شود.

رییس اجراییه کشور علاوه کرد که برای پیش‌گیری از افزایش مواد مخدر و کاهش عوارض آن نیازمند اقدامات عملی در محدودهٔ امکانات فعلی حکومت می‌باشیم.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر گفت که براساس سروی این وزارت در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۴۰ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده و ۹ هزار متریک تُن تریاک تولید گردیده است که نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش را نشان می‌دهد.

خانم عظیمی طرح معیشت کشت بدیل را در راستای مبارزه علیه مواد مخدر به جلسه مطرح ساخت و گفت که این طرح برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر و برنامه‌های جایگزین آن تدوین شده است. چون اقدامات فعلی کافی نیست.

همچنان، سایر اعضای کمیته دیدگاه‌های‌شان را درباره معیشت بدیل، رشد زراعت صنعتی، بازاریابی برای محصولات دهقان، کشت سالم، تداوی و کاریابی معتادین مطرح کردند.

اتاق‌های تجارت و صنایع اعلام کرد که در زمینهٔ جلب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد فرصت‌ّهای شغلی با وزارت مبارزه علیه مواد مخدر همکاری می‌کند.

بخش سکتور خصوصی نیز اطمینان داد که اگر حکومت به مشکلات سرمایه‌گذاران رسیده‌گی کند برای معتادین تداوی شده، فرصت کار را فراهم می‌سازد.

سپس، رییس اجراییه کشور بر ضرورت یک برنامه مشترک و قابل تطبیق میان وزارت‌های مربوطه تاکید کرد و گفت که افزایش کشت و تولید مواد مخدر ظرفیت این را دارد که تمام برنامه‌های حکومت را ناکام بسازد.

دوکتور عبدالله عبدالله به وزارت مبارزه علیه مواد مخدر هدایت داد که نقش وزارت‌های ذی‌ذخل را امر مبارزه با کوکنار، تداوی و کاریابی برای معتادین مشخص نماید تا در قبال مسوولیت‌شان پاسخگو باشند.

وی به وزارت خارجه هدایت داد که یک جلسه مشترک را با سفارت چین و وزارت مبارزه علیه مواد مخدر دایر کند و روی افزایش صادرات زغفران افغانستان به عنوان یک کشت بدیل با سفارت آن کشور بحث کند.

عبدالله به وزارت مبارزه علیه مواد مخدر هدایت داد که یک طرح عملی برای جلوگیری از افزایش کشت و تولید مواد مخدر، تداوی و کاریابی معتادین تهیه نماید تا حکومت اقدامات لازم را روی‌دست گیرد.

عبدالله: عوامل ناکامی حکومت باید شناسایی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد