نخستین-‍‍‍پارک-صنعتی-سنگ-مرمر-افتتاح-شد

نخستین پارک صنعتی سنگ مرمر با حضور صنعتکاران و نمایندگان حکومت در ارغنده ولسوالی پغمان ولایت کابل افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: نخستین پارک صنعتی سنگ مرمر، امروز (دو شنبه ۲۰ حمل) در ارغنده ولسوالی پغمان کابل افتتاح شد که در این پارک ۳۰ کارخانه تولید سنگ فعالیت دارد و اگر دولت حمایت کند این پارک ظرفیت یک صد کارخانه دیگر را نیز دارا می باشد.

خان جان الکوی، معاون هیأت مدیره اتاق تجارت و صنایع کشور در این برنامه گفت: صنایع سنگ افغانستان بخش مهم از صنعت افغانستان محسوب میشود که اگر دولت سرمایه گذاران را حمایت کند این صنعت میتواند زمینه اشتغال برای هزارها جوان بیکار این ملت را فراهم می کند.

آقای الکوزی گفت:حکومت از دو سال به این طرف قرارداد سنگ را مسدود کرده و این عمل حکومت به نفع اقتصادی کشور نیست و زمانی سنگ و کوه‌های افغانستان ارزش دارد که از آنها مواد صنعتی ساخته شود. وی افزود: یک صد کارخانه مواد ساختمانی و صنعتی در حال سقوط اند و اگر حکومت قرار دادهای مواد ساختمانی و معدن را آزاد نسازد این مشکل برطرف نمی گردد.

معاون بورد اتاق تجارت و صنایع تاکید کرد: قراردادهای سنگ باید به کسانی داده شود که انها در صنعت سنگ سرمایه گذاری کرده اند و از طرف دیگر حکومت باید برای صنعت سنگ مارکت یابی کند و مانع واردات سنگ به شکل قچاق به داخل کشور گردد. الکوزی بیان داشت: تا زمانی که حکومت توجه جدی به رشد زیربنا نکند وضعیت افغانستان تغییر نمیکند.

الکوزی افزود: حکومت تعهد کرده است که دو میلیون تن سنگ به چین صادر میکند و قطار که از چین محصولات صنعتی واردات دارد باید در برگشت شان سنگ افغانستان را به چین انتقال دهد.

از سوی دیگر، عبدالقدیر محبی، معاون پارک صنعتی سنگ مرمر گفت: در پارک صنعتی سنگ مرمر ۳۰ کارخانه فعال بوده و قرار است که این رقم افزایش پیدا کند. او فزود: زمین این پارک با سرمایه شخصی خریداری شده است و این درحالیست که حکومت باید برای سرمایه گذاران زمین توزیع کند اما در این پارک هیچ گونه همکاری صورت نگرفته است.

در همین حال، سعیدی رییس انکشاف سکتور خصوصی وزارت تجارت و صنایع گفت: رشد اقتصادی یک کشور وابسته به رشد صنعت ان است و ایجاد پارک صنعتی سنگ مرمر یک گام مثبت در رشد اقتصادی افغانستان است.

آقای سعیدی گفت: اگر توجه جدی به صنعت سنگ صورت گیرد سنگ افغانستان میتواند با سنگ های دیگر کشورهای رقابت کند.

پارک صنعتی سنگ مرمر، امروز دو شنبه ۲۰ حمل در ولسوالی پغمان ولایت کابل افتتاح شد که در این پارک ۳۰ کارخانه سنگ فعالیت دارد.

نخستین ‍‍‍پارک صنعتی سنگ مرمر افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد