نقش-زنان-در-ادارات-دولتی-کم-رنگ-است

شماری از فعالان مدنی می‌گویند؛ با سرازیر شدن میلیارد ها دالر کمک خارجی ها به افغانستان، برای رشد و انکشاف زنان کار قابل دیدی انجام نشده است.

به گزارش افغان خبر؛ ادریس عمرزاد رئیس موسسه برابری برای صلح و دموکراسی، امروز (چهار شنبه 19 عقرب) در یک برنامه خبری گفت؛ زمینه فعالیت سیاسی برای زنان در کشور فراهم نیست و آنها نمی‌توانند آزادانه دست به فعالیت سیاسی بزنند.

آقای عمرزاد گفت؛ حضور زنان در پروسه‌های سیاسی چه از نظر کیفی و کمی کم رنگ بوده و سران حکومت نیز هیچ توجه‌ی به این وضعیت ندارند.

او بیان داشت؛ زنان میتوانند در روندهای سیاسی نقش اساسی داشته باشند اما فساد گسترده در ادارات دولتی مانع حضور زنان ددر این عرصه ها میشود و مبارزه حکومت مردان نیز در مدت چند سال اخیر هیچ تاثیر بر این وضعیت نداشته است.

به گفته‌ی این فعال مدنی شرایط کار در ادارات دولتی برای زنان مناسب نیست و مسئولان ادارات دولتی از زنان سوء استفاده جنسی میکنند که این عمل مسئولان ادارات دولتی باعث نگرانی فعالان مدنی شده اند.

او می‌گوید؛ زنان همواره در مرکز شهرها مورد توجه قرار گرفته اند و خارج از شهرها هیچ گونه توجه به وضعیت زنان صورت نگرفته است و این درحالی است که خانم‌ها در روستاها بیشتر نیاز به آگاهی دارند. عمرزاد افزود؛ زنان در روستاهای کشور از فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محروم اند که نهادهای دولتی و غیر دولتی نیز در این راستا بی توجه هستند.

زنان در ترکیب مجلس نمایندگان 27.7 درصد است و ترکیب مجلس سنا نیز 17.6 درصد که افغانستان در بین کشورهای جهان که زنان در فعالیت های سیاسی حضور دارند در رتبه 70ام قرار دارد.

نهادهای مدنی همواره گفته اند که زنان در روندهای سیاسی به تناسب جمعیت شان حضور ندارند و باید سران حکومت برای حضور پر رنگ انها بیشتر توجه کنند.

 

نقش زنان در ادارات دولتی کم رنگ است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد