نقض-قانون-مهاجرت-از-سوی-کشورهای-اروپایی-و-افغانستان

سازمان عفو بین الملل از اخراج اجباری مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که آمار اخراج مهاجرین افغان در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: حوریه مصدق- پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در افغانستان امروز ( پنج شنبه 13 میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: اخراج اجباری مهاجرین افغان در سال جاری از کشورهای اروپایی سه برابر افزایش یافته است و این درحالیست که جنگ نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

خانم مصدق گفت: در سال 2015 سه هزار مهاجر از کشورهای اروپایی به شکل اجباری اخراج شده بودند اما در سال جاری میلادی تا هنوز 10 هزار مهاجر به شکل اجباری اخراج شده اند.

این پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در افغانستان تاکید کرد: با بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان باید کشورهای اروپایی اخراج مهاجری را از کشورهای خودشان قطع کنند و ادامه این روند مشکلات جدی را خلق خواهد کرد.

به گفته خانم حوریه مصدق: کشورهای اروپایی با درک وضعیت کنونی افغانستان به شهروندان خود دستور داده اند که به هیچ عنوان حق سفر به افغانستان را ندارند و اما  این دحالیست که وضعیت برای مهاجران برگشته نیز یکسان است و جان انها را نیز خطر تهید میکند.

او گفت: حکومت افغانستان به جامعه جهانی وعده سپرده است که افغانستان توانایی برگشت مهاجرین خود را دارد و این وعده دولت برای گرفتن کمک جامعه جهانی بوده است و در داخل کشور نه زمینه کار وجود دارد و نه وضعیت امنیتی مناسب است که مهاجرین برگردد.

در این گزارش آمده است که کشورهای المان، سویدن، نروی و انگلیستان بیشترین مهاجرین را در سال جاری اخراج کرده اند و تصمیم اخراج انها نیز غیر منطقی بوده اند.

عمده ترین دلیل اخراج مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی امن بودن بعضی ولایات این کشور اند که آنها گفته اند که به ولایت خود رفته نمیتوانند، آنها میتوانند در ولایت های امن زندگی کنند، مانند باشندگان ننگرهار میتوانند در بامیان زندگی کنند.

دلیل دیگر که آنها مهاجرین را اخراج میکنند نیز امن بودن کابل به شکل صد درصد است و این در حالیست که 19 درصد ناامنی در ولایت کابل است و در هر هفته بین 2 تا 3 حمله تروریستی در این ولایت صورت میگرد.

پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در افغانستان گفت: شماری از مهاجرین در کشورهای اروپایی به دین مسحیت رویده اند اما با این هم اخراج میشود و اگر این افراد به کشور برگردند، زندگی انها مورد تهدید قرار دارند.

خانم حوریه مصدق بیان داشت: کشورهای اروپایی مهاجرین را تهدید میکنند تا به افغانستان برگردد و مقدار پول به کسانی که به شکل دوطلب برگردد وعده می‌دهند اما تا هنوز هیچ پول به مهارجرین که به افغانستان برگشته داده نشده است.

در سال 2015 میلادی بیشتر از 250 هزار افغان به کشورهای اروپایی مهاجر شده اند و حکومت افغانستان در کنفرانس بروکسل به جامعه جهانی تعهده سپرد که زمینه برگشت این مهاجرین را به کشور فراهم میکند.

نقض قانون مهاجرت از سوی کشورهای اروپایی و افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد