نهادهای-امنیتی--میلیارد-افغانی-از-شرکت-برشنا-بدهکار-اند

مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که در جریان سال روان، مقروضیت ادارات دولتی به ۸ میلیارد افغانی رسیده که تنها نهادهای امنیتی کشور ۲.۸ میلیارد افغانی از این شرکت بدهکار اند.

به گزارش افغان نیوز: امان الله غالب، رییس اجرایی شرکت برشنا امروز( چهار شبنه، 20 قوس) در«هشتمین گردهمایی رییسان و آمران د افغانستان برشنا» گفت که 80 درصد برق افغانستان از کشورهای بیرونی به گونه‌ای پیش پرداخت خریداری شده و شرکت برشنان مکلف است که روزانه از 70 تا 80 میلیون افغانی پول برق را جمع‌آوری کند و به همین دلیل در کمپانی، نام‌هایی بدهکاران بزرگ این شرکت همگانی شده است.

رییس اجرایی شرکت برشنا، مصروفیت نیروهای امنیتی در تامین امنیت انتخابات و جشن استقلال کشور و نا امنی را از چالش‌های جدی این نهاد توصیف کرده و گفت که در جریان امسال بیش از 350 حادثه امنیتی در ولایت‌های مختلف کشور پیش آمده است که 8 تا 9 میلیارد دالر این شرکت را زیان بار کرده است.

آقای غالب افزود که شرکت برشنان 43 پروژه را در سراسر کشور به ارزش بیشتر از 800 میلیون دالر روی دست دارد که در جریان سال روان 9 پروژه آن تکمیل شده است. او تاکید کرد: «در جریان امسال ولایت های پنجشیر و خوست به شکبه ملی برق وصل شد و اکنون تلاش می‌شود که ولایت پکتیا را که 18 سال است برق ندارد، تا پایان امسال نیز به برق وصل کنیم».

آقای غالب با تاکید بر اینکه در جریان 18 ماه گذشته بیشتر از 75 هزار مشترک جدید را در کابل به برق وصل کرده، گفت که برای رفع پرچویی های برق شهر کابل بیش از 156 ترانسفارمر را اصلاح و 516 ترانسفارمر دیگر را جدید نصب کرده است.

او افزود: «در جریان سال روان خورشیدی در ولایت هرات بیش از 40 ترانسفارمر نصب و 10 هزار مشترک جدید به برق وصل شده و در مزار شریف 45 ترانسفارمر نصب و 3هزار و 300 مشترک جدید برای شان برق داده شده است و در ننگرهار برای بیشتر 35 هزار مشترک جدید ترانسفارمر داده شده است».

به گفته آقای غالب؛ شرکت برشنا در جریان سال روان خورشیدی به گونه مجموعی 1صدو 97 هزار مشترک جدید را در سراسر کشور به برق وصل کرده و 200 ترانسفارمر را اصلاح و بیش از 800 ترانسفارمر جدید دیگر را تازه نصب نموده است.

همچنان او تاکید کرد که 11 لین برق جدید را به پارک صنعتی کابل وصل کرده است که ظرفیت برق را از 70 به 120 میگاوات افزایش می‌دهد.

رییس اجرایی شرکت برشنا افزود که قرار بود لین 500 کیلوولت که به لین توتاب یاد می‌شود در سال 2019 میلادی تکمیل شود. اما؛ این لین بنابر مشکلات امنیتی و تغییر مسیر تا کنون تکمیل نشده است و این پروژه در سال 2020 تکمیل خواهد شد که با تکمیل آن تمامی مشکلات برق افغانستان در شرق و جنوب افغانستان حل خواهد شد.

این درحالی است که نزدیک به سه سال پیش، حکومت وحدت ملی مسیر لین برق 500 کیلو ولت یا توتاپ را از مسیر بامیان که از سوی شرکت آلمانی( فیشنر) مصون ترین مسیر تشخیص داده شده بود، به مسیر سالنگ تغییر داد که این کار حکومت با موج از اعتراض‌های گسترده شهروندان مواجه شد و اعتراض مدنی را زیر نام «جنبش روشنایی» شکل دادند.

نهادهای امنیتی 2.8 میلیارد افغانی از شرکت برشنا بدهکار اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد