نگرانی-از-حضور-کمرنگ-زنان-در-گفتگوهای-صلح

شماری از زنان با ابراز نگرانی می گویند؛ درصورتی که زمینه حضور پررنگ آنان در گفتگوهای صلح فراهم نشود، حقوق شان نیز نادیده گرفته خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان و یکی از اشتراک کنندگان نشست مسکو در گفتگوی ویژه با خبرنگار افغان نیوز اظهار داشت: گفتگوی صلح باید به رهبری دولت افغانستان صورت گیرد و اگر نه نتیجه مطلوب در پی نخواهد داشت؛ زیرا قرار است صلح در افغانستان تحقق پیدا کند نه در کدام کشور دیگر.

خانم کوفی گفت: در نشست مسکو برای نمایندگان گروه طالبان واضح گفته شد که افغانستان دیگر به 20 سال قبل برنمی‌گردد و اکنون جوانان و زنان افغان نسبت به دوران حکومت طالبان تغییر قابل توجه کرده اند.

وی تصریح نمود: گفته های رهبران طالبان در نشست های بین المللی نمی تواند در رده های پایین این گروه که جنگ می کنند عملی شوند؛ زیران آنان احترام و باور به حقوق زن و مدنیت ندارند.

در همین حال سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق افغانستان می گوید: پروسه صلح افغانستان با گروه طالبان در یک حالت نا معلوم جریان دارد و اگر همین طور ادامه پیدا کند مردم افغانستان بالای این پروسه بی اعتماد خواهند شد.

خانم سمر تاکید کرد: زنان افغان بیشتر از همه در قاضایایی افغانستان قربانی داده اند و باید زمینه اشتراک بیشتر زنان در گفتگوی صلح با گروه طالبان فراهم گردد.

این در حالیست که هئیت مذاکره کننده گروه طالبان در نشست مسکو گفته بودند که طالبان به زنان در چهار چوب اسلام فرصت کار میدهد اما زنان افغان حق رئیس جمهور و قاضی شدن را ندارند.

 محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان چندی قبل در کنفرانس ملی جوانان و صلح گفته بود که افغانستان اکنون تغییر کرده است و زنان افغان در 34 ولایت کشور در تمام عرصه ها فعالیت میکنند و به هیچ کس ایجازه داده نمی شود که مانع فعالیت زنان گردد.

زیبا حیدری یکی از فعال حقوق زن می گوید: به اساس ماده 22 قانون اساسی افغانستان زن و مرد دارای حقوق مساوی اند اما اینکه طالبان میگویند زنان حق ندارند، رئیس جمهور و قاضی شوند؛ خلاف قانون اساسی می باشد.

زنان افغان از دولت این کشور میخواهند که نقش بیشتر به زنان در گفتگوی صلح با گروه طالبان فراهم کند؛ زیرا اگر حضور زنان کم رنگ باشند، حقوق انان نیز نادیده گرفته می شود.

قرار است که جرگه مشورتی صلح کمتر از 20 روز دیگر در کابل دایر گردد که در این جرگه نمایندگان مردم از 34 ولایت کشور اشتراک خواهند کرد و نظریات خود را در رابطه به گفتگوی صلح با گروه طالبان نیز مطرح خواهند کرد که حضور زنان در این جرگه پر رنگ خواهند بود.

نگرانی از حضور کمرنگ زنان در گفتگوهای صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد