حقوق-زنان-در-پروسه-صلح-نباید-معامله-شود

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که ارزش‌های حقوق بشری و مخصوصا حقوق زنان باید در روند گفت‌وگوهای صلح معامله نشود.

به گزارش افغان نیوز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (چهارشنبه،‌ ۱ حوت) در یک نشست خبری که در مورد «تحقیق ملی در مورد زن، صلح و امنیت» برگزار شده بود، گفت که برای دست‌یابی به صلح، اشتراک اکثریت مردم در این پروسه ضروری است و مردم باید در جریان تمام مراحل این پروسه قرار داده شوند.

وی گفت: «اشتراک مردم به‌خصوص اشتراک معنادار زنان ضرور است، به این مفهوم که هم تعداد زنان زیاد شود و هم این زنان از زمان پلان‌گذاری برای مقدمات پروسه‌ی صلح تا تمام مراحل تطبیق موافقت‌نامه‌ی صلح دخیل باشند

به گفته‌ی او؛ تقویت حکومت‌داری خوب و شنیدن حرف‌های قربانیان جنگ از راه‌های دیگری است که با استفاده از آن می‌توان به صلح دست یافت.

خانم سمر در بخشی از سخنانش گفت که ارزش‌های حقوق بشری و حقوق زنان باید در روند گفت‌وگوهای صلح معامله نشده و برای جلوگیری از انتقام‌گیری‌های شخصی باید یک میکانیزم برای آشتی ملی ایجاد شود در غیر آن زمینه برای تداوم منازعه در افغانستان و انتقام‌گیری‌های شخصی ایجاد خواهد شد.

این درحالی است که محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح نیز گفته است که صلح آمدنی است و در چند ماه آینده مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار خواهد شد.

حقوق زنان در پروسه صلح نباید معامله شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد