نگرانی-دیدبان-شفافیت-از-فساد-و-معرفی-دو-مقام-مسوول-به-لوی‌سارنوالی

همزمان با نگرانی دیدبان شفافیت افغانستان از فساد در مصرف بودجه مبارزه با کرونا، وزیر صحت عامه و وحید عمر مشاور خاص رییس جمهور غنی از سوی مجلس سنا به لوی‌سارنوالی معرفی شده اند.

به گزارش افغان نیوز: مجلس سنای افغانستان، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه و وحید عمر، مشاور روابط استراتژیک رییس جمهور و رییس بخش آگاهی عامه درباره‌ی کرونا را «به دلیل تمرد از قانون» به لوی‌سارنوالی معرفی کرده است.

یکی از اعضای مجلس سنا به رسانه ها گفته است که شماری از شهروندان از چگونه‌گی مبارزه علیه ویروس کرونا و هم‌چنان نحوه به مصرف رسیدن بودجه آگاهی‌دهی درباره‌ی کرونا شکایت داشتند، از این رو مجلس سنا تصمیم گرفت تا وزیر صحت عامه و رییس کمیته آگاهی و ارتباطات عامه را در مجلس سنا استجواب کند تا آنان در برابر این شکایت‌ها پاسخ دهند، اما آنان «بدون کدم عذر موجه» به خواست‌های مجلس سنا احترام نگذاشته و به مجلس حاضر نشده‌اند.

همزمان با اعلام این نگرانی، دیدبان شفافیت افغانستان نتایج گزارش "ارزیابی بودجه باز" را منتشر کرده که به اساس آن در افغانستان اصلاحات در بخش‌های مختلف ترتیب و اجرا و نظارت از بودجه ملی متوقف شده و حتی در مواردی این کشور عقب‌گرد نیز داشته است.

در نتایج این گزارش آمده که شاخص شفافیت افغانستان فقط یک نمره آن هم بخاطر نشر به موقع گزارش تطبیق بودجه افزایش داشته که به پنجاه از صد نمره رسیده اما در شاخص نظارت که عملکرد پارلمان و اداره عالی تفتیش را ارزیابی می‌کند، نمره افغانستان از ۴۳ به ۳۱ کاهش یافته است.

در گزارش آمده که عدم گزارش دهی پارلمان از چگونگی نظارت از بودجه و عدم استقلال در عملکرد اداره عالی تفتیش دلایل کاهش این نمره بوده است.

در ارزیابی‌های انجام شده نمره مشارکت مردم هیچ پیشرفتی نداشته و همان پانزده از صد باقی مانده است.

دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان فرصت‌های بسیار کمی برای مشارکت مردم در روند ترتیب، تصویب، اجرا و نظارت از بودجه ملی فراهم ساخته و هیچ مشورت با معنی با مردم صورت نمی‌گیرد.

این سروی هر دو سال انجام می‌شود و با مطرح کردن ۱۴۵ سوال به ارزیابی شفافیت، مشارکت مردم و نظارت از بودجه ملی می‌پردازد که اکنون در ۱۱۷ کشور انجام می‌شود.

مجموع بودجه ملی سال ۱۳۹۹ افغانستان ۴۲۸ میلیارد افغانی ( بیش از ۵.۵ میلیارد دلار) است که از این مجموعه ۲۸۹ میلیارد افغانی (بیش از ۳.۷ میلیارد دلار) بودجه عادی و ۱۳۹ میلیارد افغانی ( بیش از ۱.۸ میلیارد دلار) بودجه توسعه‌ای این کشور است.

بودجه عادی افغانستان برای پرداخت حقوق کارمندان و مصارف اداری حکومت و بودجه توسعه‌ای برای اجرای طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود.

این درحالی است که دولت افغانستان قبلا اعلام کرده بود که ده‌ها میلیون دلار برای مبارزه با کرونا اختصاص داده و قرار است با تعدیل در بودجه ملی این کشور، ده‌ها میلیارد افغانی دیگر را نیز به این بخش تخصیص دهد.

نگرانی دیدبان شفافیت از فساد و معرفی دو مقام مسوول به لوی‌سارنوالی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد