نگرانی‌ها-از-عدم-مشارکت-سیاسی-زنان-در-حکومت

گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان فیفا از حضور کم‌رنگ زنان و تقرری‌های اخیر حکومت انتقاد کرده و می‌گوید که در توافق نامه سیاسی میان اشرف و داکتر عبدالله که حکومت جدید شکل گرفت هیچ گونه تضمین برای حضور زنان در سیاست و حکومت گنجانیده نشده که این امر مایه نگرانی زنان افغانستان است.

به گزارش افغان نیوز: گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان فیفا امروز( یک‌شنبه، 29 سرطان) در نشست خبری گفت که زنان افغانستان خواستار تامین عدالت اجتماعی و توقع برخورد عادلانه و مطابق قانون اساسی در بحث تقرر و سهیم ساختن زنان در کابنیه و سطوح مختلف حکومتی هستند.

مریم آروین بارکزی، عضو گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان فیفا در این نشست گفت که تصمیم اخیر حکومت برای تعیین 34 زن به حیث معاون والی در سطح حکومت محلی ستودنی است اما؛ هیچ میکانیزم روشن برای انتخاب زنان شیاسته و متخصص وجود ندارد که این امر مایه نگرانی بیتشر زنان شده است.

خانم بارکزی گفت؛ رییس جمهور غنی در حکومت وحدت ملی وعده سپرده بود که ظرفیت ساختارها و نهادهای دولتی را که برای زنان کار می‌کند افزایس می‌دهد؛ اما تا کنونی در این زمینه هیچ اقدام عملی نکرده است و وزارت امور زنان که در عرصه زنان فعالیت دارد تنها نقش پالسی سازی داشته و هیچ گونه صلاحیت اجرایی برای زنان ندارد.

گلالی محمدی، عضو دیگر گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان فیفا گفت؛ در حکومت جدید باید به زنان که در افغانستان تحصیل کرده و آشنای کامل از وضعیت کشور دارد، فرصت مشارکت سیاسی داده شود نه به زنان که در خارج از افغانستان تحصیل و زندگی کرده‌اند. او تاکید کرد که زنان باید به کروسی‌ها و ادارات گماشته شود که صلاحیت اجرایی دارد، نه به کرسی‌های که تنها نقش نمایشی دارد.

ثریا اکبری، عضو دیگر گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان فیفا نیز گفت که از مشکلات عمده زنان در حال حاضر نبود مصونیت شغلی در میحط کار است؛ چون در ادارات دولتی محیط کاملا مردانه است که چنین شرایط، سخت به استعداد و ظرفیت‌های زنان آسیب می‌رساند.

خانم اکبری تاکید کرد؛ نبود مصونیت شغلی باعث شده که شماری از زنان در ساختار حکومت از یک جا به جای دیگر تغییر و تبدیل شود که چنین وضعیت، فرصت کاری برای سایر زنان را محدود کرده است.

به گفته خانم اکبری حکومت در زمنیه حضو زنان برنامه‌های عملی و قاطع ندارد، چون هیچ بند در توافقنامه سیاسی برای مشارکت و حضور واقعی زنان وجود ندارد.

با این حال گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان فیفا در اخیر با نشرف اعلامیه‌یی گفت که تقرری‌های اخیر بدون درنظر داشت راهکار شفاف و عادلانه صورت گرفته و این امر باعث نگرانی اکثریت زنان شده است. بنابر این خواست زنان از رهبری حکومت این است که اصل شایسته سالاری را در تقرری ها مدنظر گرفته و زنان نخبه را مطابق یک پروسه شفاف در سطح کشور شناسایی و در ساختار حکومت شریک سازد.

در اعلامیه این گروه آمده است که زنان منحیث والی، ولسوال و شهردار در شماری از ولایت ها باید بر اساس آسیب شناسی دقیق از لحاظ فرهنگی، سنتی و امنیتی تقرر یابد و نیز گزینش زنان در سطح حکومت محلی باید مبتنی بر توانایی و ظرفیت و بر اساس یک راهکار شافف و عادلانه باشد.

بااین‌همه؛ پس از تصمیم حکومت مبنی بر سپردن کرسی‌های معاونت والی‌ها به زنان و تصویب آن از سوی کابینه انتقادهای زیادی را برانگیخته است. نهادهای حامی زنان این تصمیم حکومت را سیاسی دانسته و می‌گویند که زنان به حیث معاون والی‌ها بر اساس وابستگی‌ها سیاسی انتخاب می‌شود نه بر اساس شایستگی و تخصص.

زینب موحدی

نگرانی‌ها از عدم مشارکت سیاسی زنان در حکومت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد