هفدهمین-نمایشگاه-بین-المللی-زراعتی-در-کابل-برگزار-شد

هفدهمین نمایشگاه بین المللی زراعتی کابل با حضور رئیس جمهورغنی به مناسبت روز جهانی زنان روستایی از سوی وزارت زراعت و مالداری در کابل گشایش یافت.

به گزارش افغان خبر: در این نمایشگاه که روز چهارشنبه (۲۸میزان) برگزار شد بیشتر تولیدات و حصولات زراعتی زنان افغان به نمایش گذاشته شد.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مورد زراعت کشورگفت: امسال زراعت افغانستان سال پر ثمر و پر دستاوردی را پشت سر گذاشت و برنامه های انکشافی را به ولایات و ولسوالی ها برد که در گذشته از توجه مانده بودند.

وی گفت که در جریان سال جاری در بخش آبیاری در شورای عالی اقتصادی ۱۱۰ پروژه آبیاری منظور گردید و در پهلوی آن ۹۰ پروژه از برنامه های آبیاری آماده گردید که مجموعاً امسال بالای ۲۰۰ پروژه آبیاری کار را آغاز کردیم که کار ۳۱ پروژه آن تکمیل گردیده و کار بالای پروژه های متباقی جریان دارد.

وزیر زراعت گفت که برای تنظیم عادلانه و مدیریت بهتر آب در سال جاری ۱۲۱ انجمن آبیاری تاسیس شده است و احداث پروژه های آبیاری برای ما توان می دهد تا از ضایعات آب جلوگیری کنیم، به ساحات بیشتر آب برسانیم و سطح حاصلات را بلند ببریم.

اسدالله ضمیر افزود: در پروژه های یاد شده برای ۹۲۰۰ تن زمینه کار فراهم شده و نزدیک به ۲۳۲ هزار نفر از این خدمات مستفید می شوند. وی گفت که برعلاوه ما در حدود ۶۳۰ حوض آبیاری را ایجاد کردیم که برای باغداران در قسمت رفع مشکل آب کمک می کند.

وی در زمینه رشد باغداری در کشور گفت که ما در کمپاین بهاری ۲۴۸۰۰ جریب باغات جدید را احداث نمودیم و در کمپاین خزانی ۸ هزار جریب باغ دیگر را احداث خواهیم کرد که امسال مجموعاً ۳۲ هزار ۸۰۰ جریب باغات جدید در کشور احداث می شود.

وزیر زراعت و آبیاری گفت که ما سیستم جدید باغداری و نهال های اصلاح شده را در این دو سال به تجربه گرفتیم که بنام باغ های متراکم یاد می گردد.

وی گفت که در بخش زعفران ما امسال توانستیم ۱۱۵۰ هکتار زمین را در ۳۰ ولایت کشور تحت کشت قرار دهیم و در مجموع ۳۰۰ تن پیاز زعفران برای دهاقین توزیع شده است و ۹۵۰ تن که شامل زنان نیز می شوند، در این بخش آموزش دیده اند.

اسدالله ضمیر در خصوص توجه به زنان روستایی، گفت که در سال جاری ۳۸ هزار خانم از برنامه های باغچه های خانگی مستفید شده اند و علاوتاً برای ۱۲۶۰۰ فامیل فارم های مرغداری کوچک ایجاد شده است. وی گفت که تا دو هفته دیگر در حدود ۵۰ هزار چوچه ماهی نسلی در بند سلما  و ۲۰ هزار چوچه ماهی دیگر در فارم قرغه رها خواهد شد.

همچنان خانم طاهره سخی زاده پیام زنان روستایی را قرائت نموده، ضمن اینکه خواستار توجه بیشتر به زنان روستایی گردید، گفت: "زنان روستایی در افغانستان نقش عمده ای را در تامین وضعیت غذایی و نیز در توسعه ثبات مناطق روستایی ایفا می کنند".

وی خواهان توجه بیشتر در زمینه تقویت نقش زنان روستایی در زراعت، اختصاص بودجه برای تقویت اقتصاد زنان روستایی، طرح و تطبیق برنامه ها جهت تقویت نقش زنان روستایی که باعث رشد اقتصاد ملی و خودکفایی خانواده ها می گردد، شد.

نسیمه یکتن از زنان زراعت پیشه کشور صحبت کرد و از همکاری وزارت زراعت و موسسات بین المللی در بخش زراعت تشکری کرد که در زمینه ارتقای توانایی های زنان روستایی و زراعت پیشه، توجه زیادی را مبذول داشته اند.

حفیظ الله یکتن از دهاقین کشور گفت که در گذشته برای دهاقین توجه صورت نمی گرفت اما حالا ۵ جوی و ۴ سربند آب در منطقه ما در ولایت لغمان احداث شده اند که در حال حاضر ۱۲۰۰ جریب زمین را تحت آبیاری قرار میدهد. وی گفت که با توجه حکومت در عرصه زراعت، در تولیدات و محصولات افزایش بعمل آمده است.

در سال های اخیر که کمک های جامعه جهانی در افغانستان کاهش یافته بیشتر مردم و دولت به زراعت که زندگی بخش بزرگ از مردم را تامین میکند توجه کرده است.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی زراعتی در کابل برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد