وزارت-معارف--درصد-مکاتب-کشور-تعمیر-معیاری-ندارند

مسئولان وزارت معارف می‌گویند؛ در سراسر کشور بیش از ۱۵ هزار مکتب وجود دارد که ۵۰ درصد انها تعمیر معیاری ندارند و شاگردان مجبور اند در فضای آزاد درس بخوانند.

به گزارش افغان خبر؛ عبدالظاهر گلستانی رئیس تعلیمات عمومی وزارت معارف امروز(یک شنبه 14 قوس) در یک کنفرانس خبری گفت؛ معارف از 15 سال تاکنون رشد خوبی کرده است اما هنوز 50 درصد مکاتب در سراسر کشور تعمیر معیاری ندارند و باید تمام نهادهای حکومت و غیر حکومت با وزارت معارف همکاری کنند تا مکان‌های معیاری آموزش در سراسر کشور ایجاد شود.

آقای گلستانی گفت؛ نبود مکان‌های معیاری سبب میشود که شاگردان درس را به خوبی نیاموزند و ان کیفیت لازم را در زمان فارغ شدن نداشته باشند. او افزود؛ به اساس معلوماتی که وزارت معارف در دست دارد شماری زیاد از دانش آموزان که در سال‌های گذشته از صنف دوازده فارغ شده اند، سواد نوشتن را به خوبی بلد نیستند و وزارت معارف تلاش میکند تا روی کیفیت مواد درسی در مکاتب نیز توجه جدی شود.

گلستانی بیان داشت؛ کشور المان و وزارت معارف تلاش دارد که پس از این مضمون حرفه به نصاب درس مکتب‌ها اضافه شود و با افزودن این مضمون شارگردان دیگر بی سرنوشت نخواهند ماند.

این مقام وزارت معارف در مورد جایگاه مضمون حرفه گفت؛ مضمون حرفه به شاگردان کمک میکند تا به اساس استعداد و علاقه‌ی که دارند رشته خود را در دوره دانشگاه انتخاب کنند.

از سوی دیگر محمد نعیم بهین رئیس تعلیمات نصاب معارف گفت؛ وزارت معارف در سال آینده مضمون حرفه‌ را به نصاب تعلیمی مکتب ها اضافه میکند که با اضافه نمودن این مضمون شاگردان رشته خود را آگاهانه انتخاب میکنند.

بهین گفت؛ معارف کشور در 34 ولایت دارای مشکلات است اما موجودیت مشکل نمیتواند که مانع رشد و توفیق کار و آموختن شود بلکه باید تمام ادارات مربطه تلاش کنند زمینه آموزش را برای همه فرزندان این وطن فراهم کنند.

به گفته‌ی رئیس تعلیمات نصاب معارف؛ بدون همکاری نهادهای دولتی و مردم معارف رشد کرده نمیتواند و با وجود که صدها میلیون دالر برای رشد معارف هزینه شده است ولی خود افغان ها اگر تلاش نکنند هیچ کاری صورت گرفته نمیتواند.

این مقام وزارت معارف گفت؛ در سراسر کشور حدود 15 هزار مکتب وجود دارد که 50 درصد ان تعمیر معیاری ندارد و شاگردان مجبور اند تا در فضای باز درس بخوانند.

به اساس امار وزارت معارف در 15 هزار مکتب در سراسر کشور حدود 9 میلیون دانش آموز در حال فراگیری درس اند که حدود 38 درصد این دانش آموزان را دختران شکل می‌دهند.

وزارت معارف: 50 درصد مکاتب کشور تعمیر معیاری ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد