وزارت-معارفتفاهم-نامه-انکشافی-را-به-امضا-رساند

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف کشور ۹ تفاهم نامه انکشافی را با چندین موسسه تمویل کننده به امضا رساند که برای رشد ظریفیت تعلیمی موثر واقع میشود.

به گزارش افغان نیوز: در نشست مطبوعاتی که با حضور اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف دایر گردیده بود علاوه از نماینده گان مؤسسات تمویل کننده، شماری از رؤسای مرکزی و مسوولان وزارت معارف نیز اشتراک داشتند.

وزیر معارف کشور گفت که برای ترقی مملکت در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره، موجودیت یک نظام معارف قوی و معیاری ضروری است.

قرارداد های امروز هم به هدف فراهم آوری سهولت های بیشتر در پیوند به عرضه خدمات تعلیمی و تربیتی به امضا رسیده است شامل موارد زیر میشود.

1- تفاهمنامه که با موسسه دموکراسی انترنشنل به امضا رسید، با همکاری مالی اداره انکشافی بین المللی ایالات متحده امریکا (USAID) بوده که در بخش بهبود توزیع شهادتنامه فارغان مکاتب در 34 ولایت هزینه خواهد شد.

مقدار پول این پروژه یک میلیون و 45 هزار و 959 دالر امریکایی بوده که در مدت 9 ماه از سوی مؤسسه دموکراسی انترنشنل تطبیق خواهد شد.

2- به ارزش 400هزار و 300 دالر امریکایی تفاهمنامه میان وزارت معارف و اداره انکشاف صنعتی ملل متحد (UNIDO)  به امضاء رسید که برمبنای آن آموزش مهارتهای تشبث برای 500 تن شاگردان مکاتب و 25 تن از معلمان تعلیمات عمومی در ولایات کابل و ننگرهار صورت میگیرد.

3- برمبنای تفاهمنامه ایکه با موسسه هیلپنگ هند امضاء شد، از مبلغ دوصد هزار دالر امریکایی زمینه آموزش از طریق 4 صنف کمپیوتر یکصد تن شاگرد به مدت ده ماه فراهم می گردد.

4- با مصرف مبلغ شش میلیون و 336 هزار و پانزده افغانی از کمک موسسه هیلپنگ هند به هدف کفالت 400 تن طفل یتیم (بین سنین 8-18 ساله در ولایات ننگرهار و لغمان ) استفاده میگردد.

5- بر اساس تفاهمنامه ایکه به ارزش (21400) دالر امریکایی با موسسه مطالعات عامه افغانستان صورت گرفت برای ایجاد صنف آموزشی تجزیه و تحلیل پالیسی ها با همکاری پوهنتون گنت کشور بلژیک برای 20 تن کارمند این وزارت در ده ولایت کشور برای مدت دو سال به مصرف خواهد رسید.

6- به منظور فراهم سازی زمینه آموزش برای (10312) تن شاگردان دختر و پسر در ولایات کابل- هرات- دایکندی و بامیان با هزینه 744 هزار و 625 دالر امریکایی مؤسسه JRS مساعدت می نماید.

7- مؤسسه جریان ملی جوانان برای تغییر نیز به مبنای تفاهمنامه حاضر به ارزش یک میلیون افغانی رقابت های ملی میان 25 هزار شاگرد در شهر کابل را برگزار می نماید هم چنان از مبلغ مذکور قرار است برای 500 تن معلمان اناث شهر کابل سیمنیار های آموزش مضامین دری و ریاضی نیز دایر گردد.

8- طبق تفاهمنامه حاضر مؤسسه هیلت نت T.P.O نیز به ارزش 13 میلیون 354 هزار 188 افغانی را به هدف عرضه خدمات صحی از جمله آزمایش بینایی چشم برای یک میلیون و 62 هزار شاگرد به مصرف خواهد رسانید.

9- هم چنان طبق تفاهمنامه ایکه با مؤسسه زنان کانادا برای زنان افغان به امضارسید با ایجاد 10 باب کورس سواد آموزی برای آموزش 450 شاگرد اناث در ولسوالی بهارک ولایت تخار هزینه خواهد گردیدکه مبلغ مجموعی آن 55 هزار و 70 دالر کانادایی می باشد.

موسسات همکار معارف نیز در این کنفرانس خبری بیان داشتند که در آینده نیز همکاری های شان ادامه خواهد داشت.

وزارت معارف9تفاهم نامه انکشافی را به امضا رساند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد