وزیر-خارجه-ایران،-سیاست-خارجی-امریکا-را-شرم‌آور-خواند

وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات رکس تیلرسون، سیاست خارجی امریکا را شرم‌آور خواند و گفت: اگر فداکاری‌های مدافعان حرم نبود حالا در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش مستقر بود.

به گزارش افغان نیوز: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات تیلرسون، سیاست خارجی امریکا را شرم‌آور خواند و گفت:"اگر فداکاری‌های مدافعان حرم نبود الان در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش مستقر بود."

آقای ظریف پرسید:"عراقی‌هایی که برای دفاع از خانه و کاشانه خود علیه داعش به پا خاستند، دقیقا باید به چه کشوری برگردند؟"

آگاهان می گویند که مأموریت اصلی سفر منطقه ای اخیر رکس تیلرسون؛ وزیر امور خارجه امریکا در رابطه با عراق، طرح توطئه علیه آینده حشد شعبی بود.

رکس تیلرسون روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با عادل جبیر؛ همتای سعودی خود، از نیروهای بسیج مردمی عراق خواست که به خانه‌های شان برگردند!

آقای تیلرسون، سپاه پاسداران ایران را متهم کرد که منطقه را با حمایت از گروه‌های شبه نظامی به «نابودی» کشانده است.

امریکا نگران تبدیل شدن این نیرو به یک «سپاه پاسداران» جدید در عراق است. این واقعیتی است که جای انکار ندارد. امریکا نگران است؛ نگران اینکه عراق نیز مانند ایران پس از انقلاب، به یک نیروی قدرتمند نظامی در کنار نهادهای امنیتی رسمی این کشور، امکان ظهور بدهد.

نگرانی امریکا از این امر، به اندازه ای است که هرگز با تظاهر واشنگتن به نگرانی از قدرت گیری داعش در منطقه، قابل مقایسه نیست.

به عبارت دیگر، امریکا می توانست داعش را برای سال های طولانی در منطقه، تحمل کند و این، اساسا از اهداف استراتژیک و راهبردی واشنگتن، تل آویو و رژیم های دست نشانده آنها در خاور میانه بود؛ اما ظهور نیروهایی مانند حشد شعبی، این امکان را از آنها گرفت.

تحلیلگران در این زمینه به حقیقتی فراموش نشدنی اشاره می کنند: حقیقتی که در مواضع اولیه مقام های سابق امریکایی در باره داعش، نهفته بود. آنها به صورت مکرر، بر این نکته تأکید می کردند که نابودی داعش یک برنامه طولانی مدت است و ممکن است سال ها به درازا بیانجامد!

وزیر خارجه ایران، سیاست خارجی امریکا را شرم‌آور خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد