وظیفه-دولت-در-بخش-زراعت-مبهم-است-عراده-تراکتور-برای-رشد-زارعت-در-ولایات-توزیع-میشود

رئیس جمهورغنی در جلسه شورای عالی اقتصاد بیان داشت که وظیفۀ دولت در بخش زراعت واضح نیست و باید بدانیم کدام نقطۀ کشور برای زراعت میکانیزه مساعدتر می‌باشد، از سوی هم قرار است برای رشد زراعت کشور ۳۰۰عراده تراکتور در ولایات مختلف توزیع گردد.

به گزارش افغان خبر: جلسۀ شورای عالی اقتصادی به ریاست محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، روی موضوعات میکانیزم توزیع تراکتور به شرکت‌های تولید و تکثیر تخم‌های بذری و کوپراتیف‌های زراعتی، رفع مشکلات شرکت‌های خصوصی که در کنار داشتن جوازهای تجارتی، جواز صنفی شاروالی را جبری اخذ می‌نمایند و همچنان دهلیز حمل و نقل هوایی بحث کرد.

طرح پیشنهاد میکانیزم توزیع تراکتور به شرکت‌های تولید و تکثیر تخم‌های بذری و کوپراتیف‌های زراعتی، از سوی اسدالله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری به جلسه مطرح گردید.

وزیر زراعت گفت، ۱۴۰۰ کوپراتیف و ۱۳۰ شرکت بذری در کشور وجود دارد که موضوع متذکره پیام خوب به کوپراتیف‌های فعال از سوی وزارت زراعت می‌باشد.

وزیر زراعت افزود که ۳۰۰ عراده تراکتور به ظرفیت‌های مختلف از کشور چین تهیه گردیده، و درنظر است تا این تراکتورها به دسترس شرکت‌های خصوصی تولید تخم بذری، کوپراتیف‌های زراعتی و استیشن‌های میکانیزه زراعتی قرار گیرد.

او گفت که هدف از این برنامه، انکشاف پایدار سکتور زراعت به‌منظور رسیدن به خودکفایی، بهبود مصوونیت غذایی و افزایش تولیدات زراعتی از طریق میکانیزه‌شدن زراعت می‌باشد.

براساس برنامۀ وزارت زراعت که به‌جلسه ارائه گردید، یکی دیگر از مقاصد این برنامه، حمایت، تشویق و دخیل ساختن شرکت‌های خصوصی پیشتاز تولید تخم بذری در میکانیزه‌نمودن سکتور زراعت، عرضه خدمات ماشین آلات زراعتی به دهاقین، معرفی و ترویج ماشین‌آلات جدید زراعتی و رشد کوپراتیف‌های زراعتی از طریق مساعدت‌های تخنیکی و فنی می باشد.

در این برنامه آمده‌است که توزیع تراکتورها به شرکت‌ها براساس معیارهای همچون، فعالیت در ساحۀ گندم‌کار و نباتات استراتیژیک، سابقۀ کاری و حالت حقوقی، ظرفیت عمومی تولید تخم بذری، ظرفیت مالی، ظرفیت بازاریابی در عرصه فروش تخم تصدیق‌شده به دهاقین و داشتن ظرفیت اداری و مدیریت صورت می‌گیرد.

براساس این برنامه: معیار برای انتخاب کوپراتیف‌ها این است که مطابق اساسنامه جدید ثبت گردیده‌باشند، مقروضیت نداشته، حاضر به پرداخت اقساط قرضه باشند و فعالیت زراعتی نیز داشته‌باشند.

در برنامه تسجیل گردیده که شرکت‌های که پول نقد می‌پردازند، ۵۰٪ تخفیف (سبسایدی) شرکت‌های که طی سه‌سال اقساط می‌پردازند ۴۰٪ (سبسایدی) و توزیع تراکتورها به کوپراتیف‌های زراعتی به ۴۰٪ تخفیف (سبسایدی) صورت می‌گیرد.

در برنامۀ متذکره تصریح است که در سراسر کشور ۲۱ استیشن میکانیزه زراعتی به‌هدف ارائه خدمات زراعتی به دهاقین، باغداران، نهادهای دولتی، نهادهای تحصیلی و سایر جوانب ذیدخل موجود می‌باشد.

رئیس‌جمهورکشور گفت که باید تصویر واضح از زراعت کشور وجود داشته باشد و معلوم گردد که چه کار موثر در رشد زراعت انجام می‌شود. او افزود که وظیفۀ دولت در بخش زراعت واضح نیست و باید بدانیم کدام نقطۀ کشور برای زراعت میکانیزه مساعدتر می‌باشد.

رئیس‌جمهورغنی اضافه کرد که باید عوامل موثر آب در رشد زراعت و دسترسی زارعین به ترانسپورت بررسی شود.  او گفت که یک بانک زراعتی ایجاد گردد و گروپ کاری بانک مرکزی، وزرات مالیه و زراعت روی آن کار کنند.

وی اضافه کرد که برای میکانیزه‌شدن زراعت طرح واضح وجود داشته باشد، فهرست واقعی کوپراتیف‌ها روشن گردد و طی یک ماه باید نقشۀ راه تنظیم گردد. رئیس‌جمهور تأکید کرد که بدون تغییر بنیادی زراعت ثبات به وجود نمی‌آید و دهقانان باید به مارکت دسترسی بهتر پیدا کنند.

عبیدالله رامین عضو ولسی جرگه در این زمینه گفت: این یک اقدام نیک و قابل قدر است، اما باید واضح گردد که چه تعداد شرکت‌ها و کوپراتیف‌ها در کشور وجود دارد.

خلیل صدیق رئیس بانک مرکزی گفت که تجربه قبلی در این زمینه وجود دارد، اما زمانی‌که تراکتورها به‌گونه سبسایدی توزیع می‌گردد، باید نظارت شود که به‌جای دیگر صادر و به‌فروش نرسد.

رئیس برشنا شرکت گفت که مشکلات تنها با توزیع ماشین‌آلات زراعتی حل نمی‌شود و باید برنامه‌های جامع‌تر در این زمینه وجود داشته‌باشد.

درخشان عصمتی مشاور رئیس‌جمهور در امور توسعۀ اقتصادی گفت، این کمک‌ها به ولایاتی صورت گیرد که قبلا از چنین کمک‌ها بهره نگرفته‌اند، و باید این ولایات ظرفیت رشد زراعتی را نیز داشته‌باشند.

مصطفی مستور معین وزارت مالیه گفت که قیمت‌ها در زمینه باید مشخص شود، تا میزان سبسایدی برای شرکت‌ها و کوپراتیف‌ها واضح و روشن گردد.

عبدالسلام رحیمی رئیس‌عمومی ادارۀ امور گفت، در بسته‌های کمکی که درنظر گرفته‌شده مشخص گردد، که در پشتیبانی بعداز انجام پروژه چه اقداماتی صورت گرفته می‌تواند.

وظیفه دولت در بخش زراعت مبهم است/ 300عراده تراکتور برای رشد زارعت در ولایات توزیع میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد