پدرام-تحقق-نظام-فدرالی،-کلید-صلح-در-افغانستان

رئیس حزب کنگره ملی افغانستان می‌گوید که نظام کنونی به بن‌بست مواجه شده و تنها راه حل برای چالش های موجود، رفتن به سمت نظام فدرالی است و صلح را در این کشور رقم خواهد زد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالطیف پدارم، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، امروز یکشنبه(16، سنبله ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که حکومت و رهبران سیاسی برای صلح پایدار مکانیزم مشخص ندارند و مردم افغانستان به صلح نخواهند رسید مگر اینکه نظام فدرالی شود.

آقای پدرام بیان کرد، تمام چالش های موجود ناشی از ضعف مدیریتی نظام کنونی است. زیرا نظام ریاستی تمام قدرت را در انحصار یک فرد قرار داده و رئیس جمهور را به یک " دیکتاتور مطلق " تبدیل می‌کند که این امر سبب می‌شود تا به مردم کمتر توجه شود.

رئیس حزب کنگره ملی اظهار داشت که نظام فدرالی قدرت را مردمی می‌سازد و خود مردم در مورد آینده شان تصمیم می‌گیرند نه یک فرد ضعیف که در راس قراردارد.

وی افزود: در صورتی‌که این ساختار بشکند و مردم افغانستان از این وضعیت بیرون شوند و نظام فدرال در چارچوب دولت فدرال تشکیل شود، این به معنای تجزیه کشور نیست بلکه بخیر و سلامت افغانستان خواهد بود؛ زیرا بسیاری از سیاسیون با طرح فدرالی شدن موافق بوده و هستند.

او گفت: در صورتی‌که تمام نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند و حکومت موضع خود را در برابر طالبان مشخص نسازد، جنگ داخلی به وقوع پیوسته و فاجعه بزرگ انسانی رخ خواهد داد.

به گفته وی، سه دوره انتخابات در افغانستان نشان داد که نظام کنونی پاسخگو نیست و نمی‌شود با این چارچوب برای مردم کاری انجام داد و با فساد مبارزه کرد. به گفته وی، به خاطر فدرالی ساختن نظام می‌توان از تجربه کشور های هند، آلمان، کانادا، استرالیا و امریکا استفاده کرد و صلح دایمی را در کشور رقم زد.

گفتنی است که از گفتگو های صلح افغانستان بیش از یک ونیم سال می‌گذرد و هنوز هم طرف های درگیر چانه زنی دارند اما تاکنون به یک نتیجه مثبت دست نیافته و مذاکرات بین الافغانی آغاز نشده است.

قرار بود که دو روز پیش هیئت مذاکره کننده حکومت به قطر سفر کند تا مذاکرات بین الافغانی آغاز گردد اما تاکنون این سفر انجام نشده و مشخص نیست که چه وقت این هیئت به قطر خواهد رفت.

 مرتضی مشرفی

پدرام: تحقق نظام فدرالی، کلید صلح در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد