پروسه-صلح-باید-از-حالت-پروژهء-خارج-شود

فعالان جامعه مدنی افغانستان از افزایش نا امنی ها در کشور و منطقه شاکی بوده و اظهار می‌دارند که از آغاز ایجاد شورای عالی صلح، برخورد سیاسی صورت گرفته است باید در رأس شورا یک فرد بی طرف، توانا و خبره که کارنامه جنگی نداشته باشد تعیین گردد.

به گزارش افغان نیوز: حمید زازی، رئیس مدیوتیک افغانستان امروز دوشنبه (1 – عقرب) در کنفرانس نهادهای مدنی صلح و مصالحه می‌گوید که مردم باید اول میان مخالفان دولت و کسانی که شورای عالی صلح را مدیریت می‌کنند، آشتی و زمینه بحث و گفتمان را مساعد سازند.

آقای زازی افزود، خط فاصل میان صلح اجتماعی و سیاسی بوجود آمده و این شورا تشکیلات پندیده و مجهول دارد.

وی علاوه می‌کند که تمام نا بسامانی‌ها، بی ثباتی و فساد درکشور از بی توجهی حکومت وحدت ملی است.

آقای زازی بیکاری جوانان را درکشور یک معضل بزرگ و عمده عنوان کرده و افزوده است که حدود 6 هزاز جوان در کشور بیکار هستند.

از سوی هم نجیبه ایوبی، رئیس موسسه خدمات انکشافی و بشری برای افغانستان و کلید گروپ گفته است که شورای عالی صلح همزمان در دو بخش (صلح اجتماعی و سیاسی)، به عنوان یک آدرس مشخص برای گفتگوهای صلح با یک تشکیل فشرده کار نماید.

خانم ایوبی افزود، با راه اندازی برنامه‌های آگاهی درمورد استراتژی و پالیسی‌های شورای عالی صلح تعریف دقیق از دوست و دشمن و اعتماد مردم به این شورا اعاده شود.

 وی افزود، از اشتباه های گذشته درمورد پیوستن مخالفان به پروسه صلح جلوگیری شده و در بعد داخلی برای کشانیدن مخالفان به صلح در سطح قریه‌ها دقت لازم به عمل آید.

این درحالی است که شماری از فعالان جامعه مدنی و مردم از بحران‌های کنونی و عدم صلح و ثبات درکشور شاکی بوده و اظهار می‌دارند که فساد اداری، بی‎‌ثباتی، نبود امنیت و بیکاری جوانان درکشور از چالش‌ها و مشکلات عمده سد راه صلح و توسعه کشور می‌باشد.

پروسه صلح باید از حالت پروژهء خارج شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد