پکن-و-اسلام‌آباد-خواستار-کمک-به-افغانستان-شدند

مقام‌های چین و پاکستان در فراخوانی مشترک از جامعه جهانی خواستار ارسال کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ مقام‌های چین و پاکستان روز گذشته( سه‌شنبه، 4 عقرب) در یک فراخوان مشترک از جامعه جهانی خواستند تا کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی را به سرعت به افغانستان ارسال کنند.

در بیانیه‌ای منتشر شده آمده است که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و شی‌جین پینگ، رییس جمهور چین در مورد افغانستان از طریق تلفن گفتگو کرده اند.

آنان گفته اند که پس از خروج امریکا و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، مردم افغانستان به کمک‌های بین المللی «برای کاهش درد و رنج، جلوگیری از بی ثباتی و بازسازی»نیاز دارند.

پاکستان و چین، دو متحد دیرینه‌، همراه با شماری از کشورهای دیگر در دو ماه گذشته کمک‌های بشردوستانه به کابل ارسال کرده اند.

پاکستان پیش از این از جامعه جهانی بارها خواسته بود که دارایی‌های افغانستان را آزاد کند تا کابل بتواند از این پول‌ها برای جلوگیری از تشدید بحران استفاده کند.

وانگ یی وزیر خارجه چین روز گذشته در دوحه پایتخت قطر با مقام‌های طالبان از جمله ملا برادر معاون رئیس الووزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه این گروه دیدار کرده است.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در توییترش نوشته که جانب افغانستان به چین گفته که از خاک این کشور بر علیه این کشور استفاده نمی‌شود

بلخی به نقل از وزیر خارجه چین نوشته که پیکنگ مبتنی بر منافع مشترک دو کشور در آینده عمل کرده و هیچگاهی در امور داخله افغانستان مداخله نمی‌کند

چین پس از پاکستان و قطر سومین کشوری است که با طالبان رابطه نزدیک دارد اما؛ تا کنون از به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه پرهیز کرده است.

 این در حالی است که حکومت طالبان به ذخایر ۹ میلیارد دالری بانک مرکزی افغانستان که از سوی ایالات متحده امریکا مسدود شده است، دسترسی ندارد.

پکن و اسلام‌آباد خواستار کمک به افغانستان شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد