پیامد-بی‌برقی؛-۵۸۰-فابریکه-ورشکست-و-۴۵-هزار-نفر-بی‌کار-شده‌اند

انجمن صنعت کاران افغانستان از بی‌توجهی دولت نسبت به زیربناهای کشور و رشد تولیدات داخلی انتقاد کرده و می‌گوید که در پی دو ماه بی‌برقی، ۵۸۰ فابریکه تولیدی به رکود مواجه شده و ۴۵ هزار شاغل بی‌کار شده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالجبار صافی، رییس انجمن صنعت کاران افغانستان، امروز( سه‌شنبه، ۱۵ سرطان) در نشست خبری گفت که با تخریب‌ پایه‌های برق وارداتی، پارک‌های صنعتی از دو ماه بدینسو برق ندارند و صنعت کاران در نتیجه تعطیل فابریکه‌ها، روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون افغانی زیان دیده‌اند. 

آقای صافی افزود که با تعطیل بودن پارک‌های صنعتی در نتیجه‌ای بی‌برقی، دست کم ۴۵ هزار کارگر به صورت مستقیم و ۲۰هزار تن دیگر به گونه‌ای غیر مستقیم بی‌کار شده‌اند. 

رییس انجمن صنعت کاران افغانستان می‌گوید که شرکت برشنا با قطع شدن برق وارداتی باید از منابع داخلی که ظرفیت تولید ۱۲۰ تا ۱۵۰ میگاوات برق را دارد، برق را به پارک‌های صنعتی به گونه‌ای نوبتی روز و شب توزیع نماید. 

آقای صافی تصریح کرد که پارک‌های صنعتی به گونه عادی بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ میگاوارت برق نیاز دارد و در صورت نبود برق واراداتی باید یک بخشی از ۱۵۰ میگاوات برق که از منابع داخلی تولید می‌شود، به پارک‌های صنعتی توزیع شود. 

او با اشاره بر اینکه سرمایه‌گذاران افغان در سال ۲۰۲۰ در رده چهارم سرمایه‌گذاری در ترکیه قرار گرفتند، اکنون اگر شرایط فراهم نشود، آنان مجبور اند تا سرمایه‌های شان را به بیرون از کشور انتقال دهند. 

ننگیالی میاخیل، معاون پلان عملیاتی شرکت برشنا می گوید: برقی که از منابع داخلی تولید می‌‌شود، در صورت بروز مشکلات در برق وارداتی، به شفاخانه‌ها، ادارات دولتی و ارگ ریاست جمهوری توزیع می‌شود. 

آقای میاخیل می‌گوید که سه پارک صنعتی در کابل بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میگاوات برق نیار دارد که از منابع داخلی تامین شده نمی‌تواند. او تاکید کرد که کابل بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۸۰ درصد آن از برق وارداتی و تنها ۲۰ درصد آن از منابع داخلی تامین می‌شود. 

معاون پلان عملیاتی شرکت برشنا مشکلات در برق وارداتی و تخریب پایه‌های برق را از کنترل این شرکت بالا می‌داند و می‌گوید؛  در دو ماه گذشته ۴۱ پایه برق تخریب شده که دولت باید امنیت را تامین کند. 

آقای میاخیل می‌گوید که مهندم پایه‌های برق از سوی افراد ناشناس زیان‌های مالی هنگفت را به شرکت برشنا و مشکلات زیادی را بر روند توزیع برق وارد کرده است. 

نجیب الله صدیقی، معاون انجمن صنایع افغانستان نیز گفت که صنعت کشور در حال رکود قرار دارد و در کنار طالب و داعش، کشورهای همسایه نیز سعی در ورشکست ساختن کارخانه‌های صنعتی دارند. 

او از حکومت خواست تا در تامین امنیت پایه‌های برق سعی کند و نگذارد تا بیشتر از این خانه‌های مردم تاریک و کارخانه‌های صنعتی فلج باشند. 

این درحالی است که روز گذشته ریاست امنیت ملی کشور اعلام کرد که چهار تن را در پیوند به تخریب پایه‌های برق وارداتی در شمال کشور بازداشت کرده است.

پیامد بی‌برقی؛ ۵۸۰ فابریکه ورشکست و ۴۵ هزار نفر بی‌کار شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد