چهاردهم-فبروری،-روز-جهانی-قیام-بیلیونی-برضد-خشونت-علیه-زنان

گردهمایی به مناسبت چهاردهم فبروری" روز جهانی قیام یک بیلیونی علیه خشونت در برابر زنان" امروز پنج‌شنبه( ۲۴، دلو ) از سوی شبکه‌ی زنان افغان در کابل برگزار شد. اعضای این شبکه، هدف از برگزاری این برنامه را اعتراض در برابر خشونت های اعمال شده بر زنان می‌دانند و باور دارند که اگر در گفتگو های صلح، خواست های زنان در نظر گرفته نشوند، خشونت ها در برابر زنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش افغان نیوز: روشن مشعل، مسوول دادخواهی شبکه زنان افغان می‌گوید، هدف از برگزاری این برنامه، بلند کردن صدای زنان در برابر جریاناتی است که ممکن حضور زنان را در اجتماع کم‌تر کند. به گفته وی، « ما خواستیم از طریق این برنامه، صدای خود را به دولت‌مردان و جامعه‌ی جهانی برسانیم تا سهم زنان و حضور آن‌ها در تمام عرصه ها نادیده گرفته نشود.»

بانو مشعل بیان کرد، زنان در افغانستان طی سال گذشته به انواع خشونت ها چون قتل، ترور، محاکمه صحرایی، خشونت های فزیکی، روانی و کلامی، اقتصادی، اجتماعی، جنسی، اخراج از منزل، ازدواج های اجباری و زودهنگام، دسترسی نداشتن به خدمات صحی، ممانعت از حق تحصیل و کار، صدور فتوای افراط گرایانه در رابطه به حجاب و محدودیت حقوق تحصیلی و کاری مواجه بوده اند.

از سوی هم، روشن سرن، رئیس برد دادخواهی شبکه زنان افغان، بر این باور است که  خشونت در برابر زنان نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما این نکته امیدوار کننده است که امروز زنان برای احقاق حق خود به دستگاه های قضایی مراجعه کرده اند. او گفت: باید این داد خواهی ها ادامه داشته باشد تا آمار خشونت در برابر زنان به صفر برسد.

وی افزود: زنان افغانستان خواهان صلح در کشور هستند اما باید در این روند، دستاوردها و حقوق شان حفظ شود و همچنان سهم زنان در گفتگو های صلح جدی گرفته شود.

در همین حال، اعضای این شبکه با نشر اعلامیه گفته اند، در کنار حادترین قضایای خشونت علیه زنان در سال های گذشته قضیه فرخنده و سایر قضایای دیگر، ترور مینه منگل کارمند رسانه‌ی در کابل، تجاوز گروهی بر یک قابله‌ در سمنگان، تجاوز بر دختر 10 ساله در مدرسه دینی ولایت بادغیس، قتل زنی با سه طفلش در کابل، سنگسار دو زن دیگر در غور و فاریاب، قطعه قطعه کردن دختر توسط پدرش در فاریاب، قتل زن با فاملیش توسط شوهرش در بغلان، قتل دو زن دیگر به صورت مرموز در کندز، شکنجه لعل بی بی در فاریاب و صد ها موارد دیگر از جمله قضایایی حاد و وحشتناک علیه زنان طی سال جاری در افغانستان بوده است.

در این اعلامیه همچنان آمده است که براساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، طی هفت ماه اول سال 1398، 2 هزارو 762 مورد قضیه خشونت علیه زنان در افغانستان به ثبت رسیده که افزایش 8.2 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

اعضای شبکه زنان افغان، همچنان از نبود امنیت، عدم تطبیق عادلانه و نظارت از تطبیق قوانین، عدم اراده صادقانه رهبری دولت برای کاهش خشونت ها، عدم پیگیری قضایا به صورت جدی، شفاف و عادلانه، مداخله زورمندان در رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان، استمرار فرهنگ معافیت از مجازات، فقر و بیکاری، افراط گیرایی، ابراز نگرانی کرده و می گویند که دولت و جامعه جهانی در امر کاهش و محو خشونت ها و نابرابری ها علیه زنان در افغانستان ناکام بوده و باید اقدامات عملی را به خاطر کاهش خشونت علیه زنان روی دست گیرد.

این درحالی است که زنان افغان طی برنامه های متفاوت نگرانی های شان را از گفتگو های صلح در صورت سهیم شدن طالبان در حکومت ابراز کرده و گفته اند که دستاورد های 18 ساله زنان نباید قربانی گفتگو های صلح شود.

چهاردهم فبروری، روز جهانی قیام بیلیونی برضد خشونت علیه زنان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد