راه-حل-بحران-افغانستان-در-توزیع-عادلانه-قدرت-سیاسی-است

رییس دسته انتخاباتی« آزادی، عدالت و امینت» می‌گوید که مردم افغانستان از گفتگوهای صلح که میان امریکا و طالبان در قطر جریان دارد، نگران است و باید گفتگوهای صلح در چارچوب نظام فدرال و توزیع عادلانه قدرت سیاسی پیش برده شود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالطیف پدارم، رییس دسته انتخاباتی« آزادی، عدالت و امینت» و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان امروز( شنبه، 5 دلو) در نشست خبری که پیرامون انتخابات و گفتگوهای صلح سخن می‌زد، گفت که طالبان حکومت غنی را مشروع نمی داند و اگر هم به حکومت مشارکت کنند، با نیروهای خواهد پیوست که در حکومت وحدت ملی شریک نباشند.

آقای پدارم با تاکید بر اینکه امریکا برای افغانستان صلح نمی‌آورد، گفت: « مردم افغانستان نه باید انتظار این را داشته باشد که امریکا برای آنان صلح را تامین و جنگ افغانستان را پایان دهد، باید مردم کشور خود برای تامین صلح و پایان جنگ تلاش کند».

به گفته رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، تلاش‌های در روند صلح جریان دارد که قدرت سیاسی را در افغانستان به یک گروه قومی خاص در نظر گیرد، چون امریکا و قدرت‌های غربی نسبت به سایر اقوام ساکن در کشور بی باور است.

او افزود که تیم انتخاباتی آزادی، عدالت و امینت طرفدار حکومت موقت و مشارکتی نیست و تنها راه حل بحران چهل ساله افغانستان را در توزیع قدرت عادلانه‌ای سیاسی می‌داند که این امر تنها در نظام فدرال تامین شدنی است.

آقای پدارم تاکید کرد: «صلح را که تیم انتخاباتی ما و حزب کنگره ملی افغانستان خواستار آن است توزیع قدرت سیاسی میان شهروندان کشور است و نظام پسا از منازع پیشنهادی این حزب هم، نظام فدرالی که در آن تمامی حقوق شهروندان تامین باشد، است».

رییس تیم انتخابتی آزادی، عدالت و امینت از شماری سیاسیون کشور که خواستار گفتگویی بدون قید و شرط با طالبان هستند، انتقاد کرده و گفت که نباید بدون گرفتن تضمین از طالبان توافقنامه صلح با این گروه به امضا برسد و«طرح ما برای گفتگو با طالبان در چارچوب فدرال با تضمین کشورهای منطقه‌ای است».

آقای پدرام در مورد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «چهار ماه است که انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان به نتیجه نمی‌رسد چون تصمیم گیرندگان واقعی در انتخابات افغانستان، امریکا است».

به باور او میزان اشتراک مردم در انتخابات ریاست جمهوری اندک بوده و نتیجه که از آن بیرون آید، فاقد مشروعیت و غیر قابل پذیریش برای مردم افغانستان است.

رهبر حزب کنگره ملی افزود که اعلام نتیجه انتخابات، افغانستان را از یک بحران به بحران دیگری خواهد برد چون رییس جمهور که از دل 200 هزار رای بیرون آید، مشروعیت ندارد و نمی‌تواند در مورد سیاست خارجی، بدوجه ملی و صلح افغانستان تصمم بگیرد.

این همه در حالی است که رهبری حکومت وحدت ملی در روند صلح افغانستان بر آتش بس پیش از آغاز گفتگوهای بین الافغانی و گروه طالبان و امریکا روی کاهش گسترده خشونت‌ها تاکید دارند.

 

راه حل بحران افغانستان در توزیع عادلانه قدرت سیاسی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد