کار-پروژه-انکشافی-در-کشور-تکمیل-نشده-باقی-است

وزیر اقتصاد کشور بیان میکند که شماری از شرکت های قراردادی و موسسه های انکشافی به تعهد شان عمل نکرده و ۴۳۵ پروژه انکشافی در کشور نیمه تمام باقی است.

به گزارش افغان خبر: عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، گزارش پروژههای نیمکاره و علل توقف پروژههای انکشافی در سطح ولایات را به جلسه کابینه مطرح کرد.

وی  افزود، جمعاً ۴۳۵ پروژه مربوط به سکتورهای مختلف که از طریق بودجه انکشافی و یا به همکاری مالی دونرها و موسسات غیر دولتی تمویل گردیده، بنابر عوامل مختلف پیشرفت کاری نداشته و یا متوقف میباشند.

او اضافه کرد، اکثر پروژههای که تطبیق نگردیده در ولایات (بامیان، غور، کاپیسا و غزنی) موقعیت دارند و مربوط به سکتورهای معارف، زراعت، زیربنا و صحت میباشند.

آقای مراد، علل توقف پروژههای یاد شده را سپردن قرارداد به دست دوم و سوم، همکاری ضعیف نهادهای مالک پروژه با تیمهای نظارتی، موجودیت مشکلات امنیتی، نبود انجنیر مراقبت کننده، نبود جریمهها و تادیب برای شرکتهای قراردادی که کار خود را نیمه رها نموده اند، تاخیر در اجرای تخصیصات بودجوی و طولانی بودن پروسه تدارکات، نیمه کاره گذاشتن یکتعداد پروژه‎‎ها از سوی PRTها، تغییر نرخ اسعار و افزایش قیمت مواد و وسایل کارعنوان کرد.

کابینه بعد از بحث همه جانبه، وزارتها و ادارات دولتی را موظف نمود تا علل عقب مانی پروژههای مربوط را توأم با طرحهای پیشنهادی غرض بهبود آن طی مدت یک هفته ترتیب و به وزارت اقتصاد بسپارند، وزارت اقتصاد برمبنای آن راهکارهای دقیق پیشرفت کار پروژههای متذکره را ترتیب و به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.

این در حالی است که در بسیاری از ولایات پروژه های نیمه کار هزینه های هنگفت برداشته اما هیچ کارایی نداشته و موسسه ها این پروژه های را نیمه تمام رها نموده است.

کار 435پروژه انکشافی در کشور تکمیل نشده باقی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد