کارمندان-دولتی-از-تاجران-اخاذی-میکنند

اتاق تجارت و صنایع میگوید که شماری از کارمندان نهاد های مختلف دولتی در کنار افراد زورمند به بهانه های مختلف از تاجران اخاذی میکنند و هیچ مرجعی برای رفع این فعالیت های خودسر اقدام نکرده است.

به گزارش افغان خبر: مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور، امروز دوشنبه  (15قوس) در یک برنامه خبری در کابل بیان کرد که دولت به بهانه های مختلف از تاجران خواستار پول میشوند.

بربنیاد گفته های مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، وزارت‏های مالیه، داخله، فواید عامه و ترانسپورت، شهرداری کابل و افراد زورمند تحت عناوین مختلف در گمرکات از تاجران اخاذی می‏کنند.

خانجان الکوزی، معاون و هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع بیان کرد که باید دولتی در این مورد اقدام کرده و جلو این فعالیت های خودسر را بیگیرد.

به گفته آقای الکوزی خاک پولی، فیس های دوگانه وزارت فواید عامه، فیس های وزارت ترانسپورت، محصول خدمات شهری از طرف شاروالی کابل، اخاذی های غیر قانونی توسط وزارت داخله و افراد زورمند و انواع مالیات از جمله مشکلاتی است که تاجران با آنها در گمرکات مواجه می‏شوند.

اتاق تجارت کشور خواستار ترتیب برگه تکس های مالیاتی به صورت واحد گردید و گفت که باید یک نهاد واحد مالیات را سنجیده و از تاجران تکس بیگیرد.

آقای الکوزی بیان کرد که با ایجاد یک اداره واحد جلو فعالیت های توام با فسا گرفته میشود و اینگونه عواید دولت از این ناحیه نیز افزایش خواهد یافت.

همچنان تاحران کشور بیان کردند که  برای نظارت و جلوگیری از فساد و اخاذی‏ها، باید کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور داخله، ریاست امنیت ملی، ریاست عمومی گمرکات و اتاق تجارت و صنایع افغانستان تشکیل شود، تا بتوانند موارد فسادزا را تشخیص و به مراجع عدلی و قضایی ارجاع کنند.

در همین حال، طلامحمد اتمانزی، رئیس عمومی اتحادیه باربری افغانستان از مشکلات روز افزون در بخش ترانسپورت که شامل 14 مورد (باقیداری مالیاتی، مشکل ترافیک، کتابچه خط سیر، کمیشن، فوائد عامه، فساد اداری، خاک پولی و...) می شوند، انتقاد کرد و خواهان رسیدگی به مشکلات شان شد.

این درحالی است که اولین سیستم برقی دردروازه شرقی کابل در منطقه پلچرخی گماشته شد تا از فساد در زمینه ترانیزیت جلوگیری شود.

 

کارمندان دولتی از تاجران اخاذی میکنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد