کمک-۷-۲-میلیون-دالری-جاپان-به-برنامه‌ی-سوادآموزی-در-افغانستان

سفارت جاپان در کابل اعلام نموده که این کشور ۷.۲ میلیون دالر به برنامه‌ی سوادآموزی در افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه‌ای که از سوی سفارت جاپان در کابل منتشر شده، آمده است که این کمک در چارچوب پروژه‌ی آموزش تسریعی غیررسمی «سواد آموزی» در مدت سه سال (۲۰۱۹‑۲۰۲۲ میلادی) به صورت مشترک توسط معینیت سوادآموزی وزارت معارف افغانستان (DMoEL) و سازمان یونسکو تطبیق می‌شود.

سفارت جاپان همچنان تأکید کرده است که از این کمک در بخش ایجاد صنف‌های سوادآموزی، مراکز آزمایشی آموزش سریع و مسلکی‌سازی ۷۰ مکتب آموزش بزرگ‌سالان در سراسر افغانستان استفاده می‌شود.

این سفارت گفته است که در این پروژه‌ی آموزش تسریعی غیررسمی، افراد بالای ۱۵ سال که از آموزش محروم بوده‌اند، آموزش خواهند دید.

مراسم امضای این تفاهمنامه با حضور دکتر محمد میرویس بلخی وزیر معارف، سردار محمد رحیمی معین سوادآموزی وزارت معارف، تاکاهاشی یوشیاکی شارزدافیر سفارت جاپان در افغانستان و پاتریشیا مک فلیپیس رئیس یونسکو در افغانستان همراه بود.

وزیر معارف در جریان امضای این تفاهمنامه ضمن قدردانی از دولت و مردم جاپان خاطرنشان کرد که هدف از پروژه تعلیمات تسریعی غیررسمی، ارتقای کیفیت و ترویج برنامه سوادآموزی در چهارچوب ایجاد صنوف سوادآموزی، مراکز آزمایشی آموزش سریع و مسلکی سازی 70 مکتب آموزش بزرگسالان در سراسر افغانستان است.

دکتر بلخی زمان اجرای این پروژه را سه سال عنوان کرد و افزود که وزارت معارف از ابتدای تطبیق این پروژه تا پایان آن که سال 2023 می‌باشد، متعهد به نظارت دقیق و ایجاد مکانیزم پاسخگویی شفاف از روند پیشرفت پروژه است.

 بر اساس اطلاعات یونسکو ۵۰ درصد دانش‌آموزان برنامه‌های سوادآموزی در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند.

این درحالی است که تفاهم‌نامه‌ی این کمک دیروز (چهارشنبه، ۲۴ میزان) میان تاکاهاشی یوشیاکی، شارزدافر سفارت جاپان در کابل و پاتریشیا مک فلیپیس، رییس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در افغانستان، در کابل به امضا رسید.

کمک ۷.۲ میلیون دالری جاپان به برنامه‌ی سوادآموزی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد