کمیشنران-کمیسیون-های-انتخاباتی-از-سمت-هایشان-برکنار-شوند

شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان می‌گوید که نهادهای انتخاباتی بی‌طرف نیستند و باید تمام اعضای کمیسیون‌های مستقل انتخابات و سمع شکایات انتخاباتی برکنار شوند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: شورا تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان امروز (شنبه 15 میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل گفتند که حکومت باید تمام اعضای کمیسیون های انتخابات و سمع شکایات انتخابات را برکنار و افراد دیگر را به جای انها معرفی کند، درغیر آن، طرح بدیل از سوی این شورا ارائه خواهد شد.

مسعود ترشوال، یک تن از اعضای شورای تفاهم جریان های سیاسی افغانستان گفت: با وضعیت که کمیسیون های انتخابات و سمع شکایات انتخابات دارند دیده میشود که انتخابات پیش رو پر از تقلب خواهد بود و هیچ یک از اعضای این دو نهاد انتخاباتی مستقلانه عمل نکرده و نخواهند کرد.

آقای ترشوال بیان داشت: اقدامات حکومت در زمینه اصلاحات نهادهای انتخاباتی کم رنگ بود. مردم، احزاب سیاسی و جامعه مدنی شدیداً از این وضعیت نگران اند و اگر اصلاحات جدی که برکناری اعضای جدید کمسیون های انتخابات و سمع شکایات انتخابات اند از سوی حکومت صورت نگیرد، احزاب سیاسی اقدام به طرح بدیل خواهند کرد.

این عضو شورا تفاهم جریانهای سیاسی افغانستان ابراز داشت: به اساس ماده 90 قانون اساسی کشور تصویب، تعدیل و لغو قوانین و فرمان تقنینی از صلاحیت های شورا ملی است نه رئیس جمهور اما شورای ملی نیز در سال آخر کاری خود نیز صلاحیت موارد ذکر شده را ندارد.

استخدام، انفکاک و عزل کارکنان دایمی و موقت نهادهای انتخاباتی در مرکز و ولایات کشور از سوی رئیس جمهور در تناقض با قانون خدمات ملکی و قانون کار است که این دخالت رئیس جمهور مصوونیت شغلی کارمندان را در خطر مواجه میسازد.

بشیر احمد ته‌ینج، عضوی دیگر شورا تفاهم جریانهای سیاسی افغانستان گفت: اعضای کمیسیون های انتخابات و سمع شکایات انتخابات در بین خود اختلاف دارند و وابستگی این افراد، آنان را نمیگذارند که به کار خود مستقلانه عمل کنند که بهترین را برای تامین منافع ملی و انتخابات عاری از تقلب برکناری این افراد از نهادهای انتخاباتی است.

ته ینج گفت: شورای تفاهم جریانهای سیاسی افغانستان به هدف برگزاری انتخابات شفاف، آزاد، عادلانه و جلوگیری از رفتن انتخابات به بحران از حکومت میخواهد که اعضای این دو نهاد انتخاباتی را برکنار کند و به جای این افراد با توافق احزاب سیاسی افراد واجد شرایط دیگر را معرفی و تعیین کنند.

ته ینج تاکید کرد اگر حکومت به خواست این شورا توجه نکند این شورا با مشورت مردم افغانستان و جهت های بین المللی و نهادهای ذیدخل طرح بدیل را معرفی میکنند.

این شورا به حکومت هشتار داد که وقت را تلف نکند و وارد اقدام شود.

کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی از سمت هایشان برکنار شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد