گزارش‌-هشدار-دهنده-از-وضعیت-کودکان-در-افغانستان

سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان یا «سیف دچلدرن»، از افغانستان به عنوان یکی از ده «بدترین کشور» برای کودکان در جهان نام برده است.

به گزارش افغان نیوز: این سازمان کشورهای افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سوریه، عراق، مالزیا، نیجریه و سومالی را به عنوان «بدترین کشورها» برای کودکان معرفی کرده است.

 به گفته‌ی این سازمان، کودکان در این کشورها در جریان سال ۲۰۱۷، شدیداً تحت تاثیر جنگ، خشونت، فقر و عدم دسترسی به امکانات آموزشی و صحی قرار داشته‌اند. این سازمان بین‌المللی در گزارشی می‌گوید که بیشتر کودکان در سطح جهان، در طول بیست سال اخیر در مناطق متاثیر از جنگ و خشونت زندگی می‌کنند.

سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان می‌گوید که در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۴۲۰ میلیون کودک که نزدیک به یک‌پنجم تمامی کودکان جهان را تشکیل می‌‌دهند، در مناطق آسیب‌دیده و متاثیر از جنگ و خشونت زندگی کرده‌اند. این سازمان تاکید کرده که افغانستان در سال ۲۰۱۷، در میان ده «بدترین کشور» برای کودکان در سطح جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان حفاظت از کودکان آمده است که در افغانستان و یمن مکاتب بمباران و یا از آن به عنوان اهداف نظامی کار گرفته می‌شوند. چنین اقدامی باعث محرومیت کودکان از آموزش و پرورش شده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، یک‌هزار و ۴۳۲ مورد حمله بالای مکاتب در مناطق مختلف جهان ثبت شده است و چنین حملاتی بدترین رکوردی را ثبت کرده است. این سازمان تاکید کرده که ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از آموزش و پرورش محروم مانده که هفتاد درصد این کودکان را دختران تشکیل می‌دهند.

سازمان حفاظت از کودکان می‌افزاید که با ادامه‌ی جنگ و خشونت در افغانستان، میزان دسترسی کودکان به حقوق‌شان کاهش یافته و هم‌چنین از هر پنج کودک، یک کودک در منطقه آسیب‌پذیر از جنگ زندگی می‌کند. به گفته‌ی این سازمان بین‌المللی، کودکانی که در مناطق متاثیر از جنگ و خشونت زندگی دارند، در معرض خطرات ناگواری از قبیل احتمال خشونت جنسی، بیماری‌ها، آسیب‌های روانی و جسمی، فقر، فرصت از دست دادن آموزش و پرورش و هم‌چنین استخدام توسط گروه‌های مسلح مواجه هستند.

سازمان حفاظت از کودکان در گزارش خود افزوده که کودکان در سراسر جهان در معرض تهدیدهای فزاینده‌ی قرار گرفته، زیراطرف‌های درگیر منازعه از رعایت قوانین بین‌المللی و معاهدات مربوط به جنگ و هم‌چنین چگوگی حفاظت از غیرنظامیان خودداری می‌کنند و از سلاح شیمیایی تا تجاوز جنسی به عنوان تاکتیک‌های نظامی استفاده می‌نمایند.

این سازمان با استناد به گزارش سازمان ملل متحد در باره‌ی کشته و زخمی شدن ۳۱۷۹ کودک در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان، افزوده که برعلاوه‌ی جنگ و خشونت، سوءتغذی، بیماری‌ها و عدم دسترسی به خدمات صحی و آب آشامیدنی نیز وضعیت کودکان را در افغانستان دشوار ساخته است.

گزارش‌ هشدار دهنده از وضعیت کودکان در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد