۱۶-میلیون-افغان-با-فقر-دست-و-پنجه-نرم-می-کنند

معاون احصائیه مرکزی افغانستان گزارش داده که شدت فقر از سال ۱۳۷۸ الی ۱۳۹۶ از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش داشت و اکنون ۱۶ میلیون افغان در فقر زندگی می کنند.

به گزارش افغان نیوز: حسیب الله موحد، معاون احصائیه مرکزی افغانستان امروز یک شنبه(11، حمل) طی یک کنفرانس زیر نام"فقر" در افغانستان گفت؛ گزارش های چند بعدی نشان می دهند که 60 درصد خانواده ها در کشور زیر خط فقر اند و در هر خانه بیش از ۱۰ عضو زندگی دارند.

وی افزود؛ ۴۸ درصد نفوس افغانستان را افراد زیر ۱۵ ساله تشکیل میدهند و از جمله چهار کشوری است که دارای بیشترین جمعیت زیر ۱۵ ساله می باشد.

به گفته وی؛ حد اوسط تعداد اعضای خانواده در افغانستان ۷.۷ نفر اند و دستکم نیم نفوس افغانستان در خانواده های شان بیشتر از ۹ نفر عضو دارند. 44 درصد آن در ساحت پر جمعیت کشور بوده و در هر اطاق سه نفر زندگی می کنند.

آقای موحد گفت که 8 درصد خانم های متاهل از آموختن سواد محروم اند و ۲۴ درصد زنان قبل از سن ۱۸ و ۴ درصد آنان قبل از ۱۵ سالگی عروسی می کنند.

موحد افزود؛ یک سوم جمعیت کابل کسانی اند که خارج از این ولایت به دنیا آمده اند و اکنون در نقاط مختلف کابل زندگی می کنند.

به اساس این سروی؛ ۲۴ درصد نیروی کار افغانستان بیکار، ۱۳ درصد کارمندان کار خوب و ۸۷ درصد دیگر کار مناسب ندارند.

وی گفت که شدت فقر از سال ۱۳۷۸ الی ۱۳۹۶ از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت و در حال حاضر ۱۶ میلیون افغان در فقر زندگی می کنند. در سال ۲۰۰۵ پنج درصد نفوس کشور دارای تحصیلات عالی بودند اما اکنون ۱۰ درصد جمعیت کشور دارار تحصیلات عالی اند.

در همین حال، مصطفی مستور، وزیر اقتصاد در این کنفراسن گفت:  82 درصد کسر تجارتی وجود دارد که باید این رقم افزایش پیدا کند، زیرا هرچه تولیدات در داخل کشور بیشتر شود، زمینه شغل افزایش و فقر کاهش پیدا می کند.

۱۶ میلیون افغان با فقر دست و پنجه نرم می کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد