۴۴-درصد-رسانه‌ها-با-مشکلات-اقتصادی-مواجه-است

مسوولان اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گویند که در حال حاضر بیش‌از ۳۸۰ رسانه در سراسر افغانستان فعال می‌باشد و ۴۴ درصدی از رسانه‌ها با مشکلات اقتصادی روبرو است.

به گزارش افغان نیوز؛ حجت‌الله مجددی، رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۴ اسد) در یک نشست خبری گفت که یافته‌های این اتحادیه نشان می‌دهد که در سراسر افغانستان ۳۸۷ رسانه هم اکنون فعالیت می‌کند. 

مجددی افزود که از این میان ۸۳ رسانه تصویری، ۲۴۳ رسانه صوتی و ۶۱ آژانس‌های خبری و چاپی می‌باشد که فعالیت بیشتر رسانه‌ها را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. 

او بیان داشت: یافته‌های این اتحادیه نشان می‌دهد که ۴۴ درصد خبرنگاران در افغانستان با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ۲۸ درصد رسانه‌ها و خبرنگاران به عدم دسترسی به اطلاعات مواجه اند. 

رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در این نشست می‌گوید که خبرنگاران افغانستان با ۱۲ درصد مشکلات مصونیتی و ۱۸ درصد وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت سرپرست روبرو اند. 

مجددی گفت که قبل‌ از سقوط دولت پیشین، شمار خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان به ۱۲ هزار می‌رسید اما؛ هم اکنون شمار خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به ۴ هزارو ۷۶۲ نفر می‌رسد که به صورت مجموعی ۷هزارو ۲۳۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای شغل‌ها شان را از دست داده اند. 

او افزود که در این میان بیشترین آسیب را خبرنگاران زن دیده و در مقایسه به نظام جمهوریت ۷۶ درصد زنان خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای شغل‌ها شان را از دست داده اند.

به گفته آقای مجددی، در حال حاضر ۲۴ درصد زنان مشغول کار رسانه‌ای در کشور می‌باشند.

رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان تاکید کرد که در یک سال گذشته بیش‌از ۲۰۰ خبرنگار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر ۱۳ خبرنگار در زندان‌های کشور به سر می‌برند و در سال گذشته ۲ خبرنگار در حمله انتحاری در ولایت مزارشریف کشته شده اند. 

در همین حال، رسول شهزاد یکی از خبرنگاران در کابل از عدم دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده و از حکومت سرپرست خواستار سهولت در زمینه‌ای دست‌رسی به اطلاعات و تامین بهتر آزادی بیان شد.

این درحالی است که کمیته حفاظت از خبرنگاران نیز در گزارشی از افزایش فشارها بر رسانه‌های کشور از سوی امارت اسلامی انتقاد کرده و گفته که آزادی بیان در افغانستان محدود شده است.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

۴۴ درصد رسانه‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد