طی-یک-سال-هیچ-خشونتی-علیه-خبرنگاران-ثبت-نشده-است

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که در یک سال گذشته در سراسر کشور هیچ خشونتی در برابر خبرنگار ثبت نشده و جواز بیش‌از ۲۰۰ آژانس خبری ارزیابی شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۱ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در یک سال گذشته در سطح کشور، هیچ خشونتی در برابر خبرنگار ثبت نشده است.
خیرخواه افزود که در هفته‌های پسین ۸ خبرنگار در تمام ولایت‌های کشور از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اما؛ بازداشت این خبرنگاران مربوط به کار خبرنگاری نیست.
او بیان داشت که این وزارت به‌ هدف رسیدگی به مشکلات خبرنگاران، روند توزیع کارت‌های ویژه برای آنان را آغاز نموده که از طریق آنان می‌توانند به‌کارهای‌شان به راحتی رسیدگی نمایند.
حیات‌الله مهاجر فراهی، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در این برنامه گفت که این وزارت در یک سال گذشته جواز فعالیت ۲۲۲ آژانس خبری، صفحات روزنامه‌ها، و شبکه‌های اجتماعی را ارزیابی کرده است.
فراهی افزود که این وزارت به تعداد ۱۵۶ جواز رسانه‌های تصویری، صوتی و چاپی را در یک سال گذشته تمدید، لغو و توزیع نموده است.
او بیان داشت که به تعداد ۸۱ تخطی در مطابقت به قانون رسانه‌های همگانی و پالیسی امارت اسلامی اصلاح شده است.
این در حالی است که اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان به تاریخ ۲۴ اسد در یک نشست خبری گفت که در دو سال گذشته بیش‌از ۲۰۰ خبرنگار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و در حال حاضر ۱۳ خبرنگار در زندان‌های کشور به سر می‌برند و در سال گذشته ۲ خبرنگار در حمله انتحاری در ولایت مزارشریف کشته شده اند. 
حجت‌الله مجددی، رییس اتحادیه ژرنالیستان آزاد افغانستان گفت که یافته‌های این اتحادیه نشان می‌دهد که خبرنگاران و رسانه‌ها با ۱۲ درصد مشکلات مصونیتی و ۱۸ درصد وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت سرپرست روبرو اند. 
رسول شهزاد، یکی از خبرنگاران در کابل از حکومت سرپرست خواستار توجه به مشکلات خبرنگاران و رسانه‌های کشور شده و می‌گوید که به مصوونیت جانی شغلی خبرنگاران باید توجه جدی صورت بگیرد.
روز گذشته خبرگزاری تسنیم ایران در گزارشی از بازداشت عکاس‌ و تدوینگر این خبرگزاری از میدان هوایی کابل خبر داه است.
تسنیم گفته است که محمد حسین ولایتی عکاس و تدوینگر این خبرگزاری هنگام بازگشت به ایران بدون هیچ دلیل مشخصی از سوی امارت اسلامی از میدان هوایی کابل بازداشت شده‌ است.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

طی یک سال هیچ خشونتی علیه خبرنگاران ثبت نشده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد