۵۳-در-صد-مردم-افغانستان-خواهان-ترک-کشور‌-شان-اند

نتایج یک سروی نشان می‌دهد که حد اوسط ۵۳ درصد زنان و مردان افغان، خواهان ترک کشور‌ شان به خارج از افغانستان اند.

به گزارش افغان نیوز؛ این سروی که در ماه‌های اگست و سپتمبر ۲۰۲۱ میلادی توسط گلوپ (Gallup) انجام شده است، نشان می‌دهد که ۵۶ درصد مردان و ۵۰ درصد زنان - سه درصد بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۸ - در افغانستان خواهان ترک کشور‌ شان استند.

باوجودیکه این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی یکی از بالاترین درصدی در جهان به شمار می‌رفت، در گزارش گلوپ آمده است که "در حال حاضر به طور بالقوه" تعداد بیشتر افغان‌ها می‌خواهند کشور‌ شان را ترک کنند، زیرا با مسلط شدن طالبان، میلیون‌ها شهروند آن کشور در آستانهٔ گرسنگی قرار دارند.

یافته‌های این سروی در حالی نشر شده است که پس از مسلط شدن گروه طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، صد‌ها هزار افغان کشور شان را ترک کردند.

در گزارش گلوپ آمده است که پس از خروج ایالات متحده از افغانستان "میلیون‌ها افغان دیگر اگر چانس پیدا کنند، کشور‌ شان را ترک خواهند کرد."

افغان‌ها مایل به کدام کشور‌ها اند؟‌

گلوپ گزارش داده است که ترجیح افغان‌ها به کشور‌های که مایل اند بروند نسبت به سال ۲۰۱۸ اندکی تغییر کرده است. ترکیه،‌ آلمان، کانادا و ایالات متحده به ترتیب درصدی کشورهایی قرار دارند که افغان مایل اند پس از ترک کشور شان در این کشور‌ها مسکن‌گزین شوند.

بر اساس سروی گلوپ، ۲۵ درصد افغان‌هایی که در این سروی شرکت کردند،‌ خواهان مهاجرت به ترکیه، ۱۵ درصد به آلمان،‌ ۱۲ درصد به کانادا - هفت درصد بیشتر از سروی ۲۰۱۸ - می‌‍‌باشند. اما شماری افغان‌هایی که خواهان مهاجرت به ایالات متحده استند، مانند سروی ۲۰۱۸ میلادی،‌ همچنان ۱۰ درصد باقی مانده است.

نتیجه گیری

بر اساس سروی گلوپ، اکثر افغان هایی که سال گذشته می‌خواستند کشورشان را ترک کنند،‌ یاس و ناامیدی از مسلط شدن مجدد طالبان و کنترول افغانستان توسط این گروه را دلیل عمدهٔ تمایل‌ شان به ترک افغانستان عنوان کرده اند.

در این گزارش همچنین آمده است که پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که موجب فرار میلیون‌ها اوکراینی از کشور‌شان شده است، توجه کشور‌های جهان را از افغانستان به اوکراین جلب شده و مهاجران افغان به فراموشی سپرده شده اند.

در این گزارش همچنین ذکر شده است که بحران بشری نه تنها در افغانستان پا برجا باقی‌مانده است، بلکه وضعیت در این کشور از جهات مختلف در حال بدتر شدن است.

روش سروی

گلوپ گفته است که این سروی از طریق مصاحبه‌های تیلفونی بین نهم اگست تا ۲۹ سپتمبر ۲۰۲۱ صورت گرفته است. افرادیکه در این سروی سهم گرفته اند،‌ بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و سن سروی شوندگان ۱۵ سال و بالاتر از آن بوده است.

شرکت گلوپ که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن‌دی‌سی موقعیت دارد،‌ در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط جورج گلوپ بنیان‌گذاری شد. این شرکت بیشتر به خاطر نظرسنجی های افکار عامه و سروی‌هایی که از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به این‌سو در سراسر جهان راه‌اندازی کرده است، شناخته می‌شود.

۵۳ در صد مردم افغانستان خواهان ترک کشور‌ شان اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد