ترکمنستان-در-زیربنا‌های-افغانستان-سرمایه‌گذاری-می‌کند

رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان در نشستی مشترک با هیات امارت اسلامی گفته که کشورش بیش از ۱.۵ میلیارد دالر امریکایی در در پروژه‌های زیربنایی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ به گفته آقای مردوف، این سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از استراتیژی ترکمنستان در راستای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و حمل‌ونقل   با افغانستان است.

هیاتی از امارت اسلامی در سفر به ترکمنستان در نشستی زیرنام «توسعه زیرساخت‌های دوجانبه» با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرده است.

روابط ترکمنستان با حکومت سرپرست افغانستان بعد از به قدرت رسیدن ا.ا در سال ۲۰۲۱ پیچیده و مبتنی بر ملاحظات سیاسی و اقتصادی است. ترکمنستان به عنوان یکی از همسایگان افغانستان و کشوری که به ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی علاقه‌مند است، سعی کرده روابطی با ا.ا برقرار کند که بر مبنای همکاری‌های عملی باشد.

ترکمنستان به عنوان کشوری که سیاست بی‌طرفی در عرصه بین‌المللی را در پیش گرفته است، به طور رسمی از مداخله نظامی در افغانستان خودداری کرده و تلاش کرده تا روابط خود را با هر دولت حاکم در افغانستان، از جمله ا.ا، حفظ کند.

ترکمنستان به شدت به تجارت انرژی و پروژه‌های زیرساختی علاقه‌مند است. یکی از پروژه‌های مهم که ترکمنستان سعی دارد با امارت اسلامی ادامه دهد، پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (TAPI) است. این پروژه به تأمین انرژی در سطح منطقه‌ای و ایجاد درآمد برای افغانستان کمک می‌کند.

ترکمنستان چندین دیدار دیپلماتیک با نمایندگان ا.ا انجام داده تا مسائل تجاری و امنیت مرزی را مورد بحث قرار دهد. این دیدارها نشان‌دهنده تمایل ترکمنستان به حفظ همکاری‌های اقتصادی با افغانستان است، حتی با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که جامعه جهانی علیه حکومت سرپرست اعمال کرده است.

با وجود این همکاری‌ها، ترکمنستان نسبت به امنیت مرزی و خطرات احتمالی ناشی از بی‌ثباتی افغانستان نگران است. ترکمنستان تلاش کرده از طریق گفت‌وگو و همکاری با حکومت افغانستان، ثبات در مرزهای مشترک را حفظ کند.

 

 

 

ترکمنستان در زیربنا‌های افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد