متقی-نمایندگی-ا-ا-در-۳۹-کشور-فعال-می‌باشد

مسوولان وزارت امور خارجه امارت اسلامی می‌گویند که در یک سال گذشته دیپلمات‌‌های حکومت سرپرست از سوی ۱۱ کشور پذیرفته شده و در حال حاضر نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در ۳۹ کشور فعالیت دارند.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ امروز ( پنج‌شنبه، ۲۹ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در جریان یک سال گذشته، ده‌ها دیپلمات‌ افغان به کشورهای مالیزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، قطر و امارات متحده‌ی عربی معرفی شده و این دیپلمات‌ها از سوی این کشورها به گونه‌ی رسمی پذیرفته شده‌اند.

متقی افزود که در یک سال گذشته برای مدیریت نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای منطقه گام‌های جدی و اساسی برداشته و تلاش شده است که بر اساس اصول پذیرفته‌شده با دیپلمات‌های ا.ا تعامل شود.

او بیان داشت که این وزارت در یک سال گذشته در راستای رفع تحریم‌ها و حذف اسامی مقام‌های امارت اسلامی از فهرست سیاه ملل متحد تلاش‌های جدی نموده است.

به گفته‌ی متقی، این وزارت در خصوص تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی تلاش‌های جدی انجام داده و از آغاز تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی، از قبیل، پروژه تاپی، تاپ، سب ستیشن نورالجهاد و خط آهن از جمله فعالیت‌های عمده این وزارت در یک سال گذشته می‌باشد.

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به یکی پرسش‌های خبرنگاران گفت شماری از سفیران حکومت پیشین افغانستان اموال برخی از سفارت‌خانه‌های کشور را به فروش رسانده‌اند.

سرپرست وزارت خارجه‌ مشخص نکرد که اموال سفارت‌‌خانه‌های افغانستان در کدام کشورها از سوی سفیران و دیپلمات‌های حکومت پیشین به فروش رسیده است اما؛ تاکید کرد که ا.ا توانسته‌ است تا اموال اکثریت سفارت‌خانه‌ها را محفوظ نگهدارد و برای حفاظت شماری دیگر آن نیز جریان دارد.

در همین رابطه، شعیب بریالی، رییس قونسلی این وزارت گفت که در یک سال گذشته برای ۲۸۳ هزار و ۲۱۰ اسناد تصدیق و صادر شده و برای ۴۱ هزار و ۹۵۹ اتباع خارجی ویزه صادر نموده است.

بریالی افزود که ایجاد سیستم واحد و مرکزی صدور ویزه با ارایه خدمات در ۲۶ نمایندگی سیاسی و قونسلی، ایجاد سیستم واحد و مرکزی رودپاس با ارایه خدمات در ۸ نمایندگی سیاسی و قونسلی، و همچنان ارایه خدمات پاسپورت برای شهروندان در ۱۹ نمایندگی سیاسی و قونسلی فعالیت‌های عمده این وزارت در یک سال گذشته بوده است.

مسوولان وزارت امور خارجه در این برنامه گفتند که ایجاد و فعال ساختن سیستم ارایه خدمات پاسپورت در مربوطات ۵ میدان هوایی، ۸ بندر کشور و ۷ ولایت و همچنان امضا تفاهم‌نامه همکاری با اداره احصاییه و معلومات پیرامون عرضه خدمات در بخش‌های صدور تذکره‌های الکترونیکی، کارت تولد و مدارک تثبیت هویت، از فعالیت‌های این وزارت در خصوص تسریع عرضه خدمات می‌باشد.

متقی: نمایندگی ا.ا در ۳۹ کشور فعال می‌باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد