مقام-ا-ا-پاکستان-به-اخراج-مهاجران-افغان-پایان-دهد

وزارت مهاجرین افغانستان می‌گوید که عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل با خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست این وزارت دیدار کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای حقانی در این دیدار گفته که مقام‌های پاکستانی با درنظرداشت اصل همسایه‌گی به اخراج و آزار و اذیت مهاجران افغان پایان دهند.

در همین حال، سفیر پاکستان گفته که افغانستان با ثبات به سود اسلام‌آباد و کشورهای منطقه است.

آقای نظامانی تاکید کرده که مشکلات مهاجران افغان را با رهبری کشورش شریک خواهد کرد تا در راستای حل آن گام‌های عملی برداشته شود.

اخراج مهاجران افغان از پاکستان و ایران نتیجه چندین دهه مهاجرت‌های ناشی از جنگ، بی‌ثباتی و بحران‌های اقتصادی در افغانستان است. در پاکستان، میلیون‌ها افغان پس از تهاجم شوروی و جنگ‌های داخلی به این کشور پناه بردند.

 با این حال، در سال‌های اخیر، دولت پاکستان به دلایل امنیتی و اقتصادی، برنامه‌های اخراج مهاجران را شدت بخشیده، برخی از مقام‌های پاکستان ادعا می‌کنند که حضور مهاجران افغان به امنیت کشور آسیب می‌زند و همچنین فشار بر اقتصاد و بازار کار محلی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، بسیاری از افغان‌ها بدون مدارک قانونی در پاکستان اقامت دارند که باعث بروز چالش‌های اقامتی و قانونی شده است.

در ایران نیز مهاجران افغان به دنبال جنگ و ناامنی در افغانستان به این کشور مهاجرت کرده‌اند. فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و مسائل داخلی، دولت ایران را به اخراج مهاجران بدون مدارک واداشته است. افغان‌ها عمدتاً در بخش‌های کم‌دستمزد مشغول به کار هستند و حضور آنها در برخی مناطق باعث تنش‌های اجتماعی و فرهنگی شده است. با این حال، بازگرداندن اجباری مهاجران افغان به کشوری که همچنان با بحران‌های امنیتی و اقتصادی روبرو است، می‌تواند پیامدهای انسانی و اجتماعی جدی به همراه داشته باشد.

دو روز قبل رییس‌جمهور ایران در همین رابطه از افغان‌های که فاقد مدرک قانونی هستند خواسته بود که ایران را محترمانه ترک کنند و به کشور خویش برگردند.

 

مقام ا.ا: پاکستان به اخراج مهاجران افغان پایان دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد