-اسد-مصادف-به-استرداد-استقلال-افغانستان

۲۸ اسد سال ۱۲۹۸  که مصادف است با ۱۹ اگست سال ۱۹۱۹ میلادی انگلیس ها مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان شدند غازی امان الله خان شاه همان وقت کشور از انگلیس خواست که به شکل صلح آمیز خاک کشور را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند، اما آنها نپذیرفتند و امان الله خان را مجبور به مبارزه مسلحانه در برابر آنها کردند.

ملت افغانستان  سه بار جنگ های  شدیدی را با انگلیس ها انجام دادند، اولین جنگ افغان _ انگلیس در بین  سالهای  1839 _ 1842  بود که این جنگ توسط غازی محمد اکبرخان به نفع افغانها به پیروزی رسید و قشون امپراتوری همان وقت انگلیس شکست خورد.

جنگ دوم افغان انگلیس در بین سال های 1878 – 1880 میلادی رخ داد که آنهم به نفع افغان ها تمام شد.

و جنگ سوم افغان – انگلیس هم در ششم ماه می سال 1919 آغاز و در ماه اگیست این سال پایان یافت که منتج به استرداد استقلال افغانستان شد.

در 28 اسد سال 1298  که مصادف است با 19 اگست سال 1919 میلادی انگلیس ها مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان شدند.

غازی امان الله خان شاه همان وقت کشور از انگلیس خواست که به شکل صلح آمیز خاک کشور را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند، اما آنها نپذیرفتند و آمان الله خان را مجبور به مبارزه مسلحانه در برابر آنها کردند.

مبارزه مسلحانه آزادی خواهی در سه حوزه کشور از ولایات کندهار، ننگرهار و پکتیا آغاز شد، که جبهه پکتیا به سرکرده گی محمد نادرخان در مقایسه به دیگران این وظیفه را به سرعت به پیش می برد که پیشمرگان قوم وزیر در آن نقش تعیین کننده داشتند و با سقوط پایگاه های نظامی انگلیس ها در ټل و واڼه کمر انګلیس ها را شکستاندند.

قبلاً 28 اسد با مراسم پرشکوه تجلیل می شد، اما پس از آنکه در سال 1387 جشن پیروزی مجاهدین هدف حمله مسلحانه قرار گرفت، مراسم تجلیل جشن 28 اسد نیز کمرنگ و محدود شد.

امان الله خان در 12 سالگی بنام عین الدوله مسمی شد و در سال 1913  در قصر شهراراء با ثریا دختر محمود طرزی ازدواج کرد  در 28 فبروری  سال 1919 در سن 27 ساله گی پادشاه افغانستان شد. وی پس از 18 سال پادشاهی  در 24 می سا 1928 مجبور به ترک کشورشد و به کشور ایتالیا هجرت کرد. غازی امان الله پس از 31 سال تبعید در  ماه اپریل سال 1960 به اثر مریضی سرطان درگذشت که جنازه وی پس از انتقال به افغانستان در کنار قبر پدرش در شهر جلال آباد به خاک سپرده شد.

28 اسد مصادف به استرداد استقلال افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد