-درصد-ادویه-مورد-نیاز-افغانستان-وارداتی-است

وزارت صحت عامه می گوید حدود ۹۵درصد ادویه های که در بازار های داخلی به مصرف میرسد از کشور های بیرونی وارد میشود و بین ۴۰ الی ۵۵ درصد آن به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد باز های افغانستان میشود.

به گزارش آژانس افغان خبر: داکتر وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه کشور، امروزسه شنبه (۲ سنبله) در کنفرانس مطبوعاتی از نهایی شدن استراتیژی تدارکات متمرکز ادویه و محصولات طبی برای سکتور عامه و امنیتی از سوی شورای عالی اقتصادی خبر داد و  گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که ۹۵ درصد ادویه های مورد نیاز کشور از خارج به خصوص پاکستان، ایران، ترکیه و چین وارد می شود.

سخنگوی وزارت صحت عامه تصریح می کند که از مجموع ادویه های وارد شده به کشور ۳۵ درصد از پاکستان، ۲۵ از ترکیه، ۲۰ درصد از ایران و ۲۰ درصد هم از اروپا وارد می شود.

داکتر وحید مجروح تاکید می کند که پاکستان با ۳۵ درصد صادرات ادویه به افغانستان در صدر قرار دارد و اکثر واردات ادویه قاچاقی و غیرقانونی نیز از این کشور وارد افغانستان می شود.

آقای مجروح اظهار داشت؛ یافته های این وزارت نشان می دهد که روزانه مقدار زیادی ادویه به طور غیر قانونی  و با کیفیت پایین در آن سوی مرز به نام افغانستان تولید و وارد کشورمی شود که خود چالش بزرگی فرا راه سکتور صحت ایجاد نموده است.

وی خاطر نشان ساخت: براساس آمار ابتدایی بازار کلی ادویه درکشور تقریبا به ۶۵۰ میلیون دالر در یک سال می رسد که از این میان حدود۱۸۰ میلیون دالر صرف خریداری ادویه برای وزارت صحت عامه، دفاع ملی و امور داخله می شود.

او ادامه  می دهد که تولید و واردات ادویه  های بی کیفیت و غیر قانونی در کشور از بزرگترین چالش های فراراه این وزارت بوده که وزارت دفاع، داخله و تحصیلات عالی در زمینه جلوگیری از ورود غیر قانونی و مصرف این داواها همکاری لازم را انجام خواهند داد.

 رییس روابط بین الملل وزارت صحت علاوه کرد که موجودیت میکانیزم غیر متمرکز و پراکنده تدارکات ادویه، سکتورعامه و امنیتی به  عنوان مرکز خریداران ادویه در مارکیت، نه تنها قادر به تنظیم قیمت و کیفیت ادویه نبوده بلکه میکانیزم موجود موجب ایجاد فساد و تشدید چالش و مصرف ادویه بی کیفیت در کشور نیز شده است.

داکتر مجروح همچنان ابرازداشت که جلوگیری از مصرف ادویه های بی کیفیت از راه حل های است که وزارت صحت می تواند انجام دهد و مصرف ادویه های غیر قانونی و خطرناک را کنترول نماید.

 

95 درصد ادویه مورد نیاز افغانستان وارداتی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد