-درصد-معلولین-از-حق-رای-در-انتخابات-محروم-شدند

موسسه افغان های متاثر از ماین یا ( آلسو ) با نشر گزارش از روند مشارکت، چالش ها و دسترسی اشخاص دارای معلولیت در انتخابات اعلام نمود که در روز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۶۱ درصد معلولین فرصت ثبت نام نیافتند.

به گزارش افغان نیوز: موسسه افغان های متاثر از ماین( آلسو ) امروز دوشنبه( 9، جدی ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد که این گزارش از روند مشارکت و چالش های اشخاص دارای معلولیت در پروسه انتخابات 2018 در ولایت‌های کابل، هرات و بلخ در 81 محل و همچنان از روند انتخابات ریاست جمهوری 2019 در ولایت‌های کابل، بلخ، هرات، بامیان، قندهار، ننگرهار و پروان در 90 محل رای دهی مردانه و زنانه تهیه شده است.

محمد حسین احمدی، رئیس اجراییه موسسه "آلسو" در این مورد گفت که در انتخابات پارلمانی 128 معلول رای داده اند که 39 فیصد شان را زنان تشکیل می‌دهند. اما در انتخابات ریاست جمهوری 2019، 190 معلول شرکت کردند که 33 فیصد شان را خانم های دارای معلولیت تشکیل می دهند.

وی گفت: یافته‌های این گزارش نشان می دهد که در انتخابات پارلمانی از میان 198 معلول 114 تن آنان مرد و 84 تن دیگر شان زنان بوده اند. اما در انتخابات ریاست جمهوری 146 مرد و 106 زن در محلات رای دهی حضور یافته اند که 27 فیصد افزایش را نشان می دهد.

در همین حال، احمد شاه اعظمی فعال حقوق و عضو کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت گفت که بیشترین مشارکت ( 84 فیصد ) را در انتخابات، اشخاص دارای معلولیت فیزیکی، 10 فیصد را بینایی و متباقی آن را اشخاص دارای معلولیت شنوایی و ذهنی تشکیل داده اند.

وی افزود: براساس یافته موسسه آلسو؛ چالش های اشخاص دارای معلولیت در روز انتخابات ریاست جمهوری بیشتر بوده است، زیرا 61 فیصد آنان فرصت ثبت نام نیافتند و 87 فیصد شان در مورد نامزدان مورد علاقه شان هیچ آگاهی نداشتند.

با این حال، ایوب شهریا مسوول برنامه های مجتمع جامعه مدنی افغانستان از کمیسیون های انتخاباتی خواست تا زمینه مشارکت اشخاص دارای معلولیت در پروسه انتخابات را افزایش دهد تا آنان بتوانند از حقوق سیاسی شان بهره مند شوند.

او گفت: در حال حاضر 27 فیصد معلول در مجموع محلات به‌عنوان کارمند استخدام شده که 19 تن شان درکمیسیون سمع شکایات و شماری دیگر شان هم در بست های مدیریت و متباقی شان در بخش های مرکز جمع آوری معلومات کار می کنند؛ اما این میزان قابل پذیرش نیست.

براساس گزارش سازمان صحی جهان 15 فیصد نفوس جهان را اشخاص دارای معلولیت تشکیل می دهد و 80 فیصد آنها در کشور های زندگی می کنند که در آمد پایین دارند. همچنان در میان 110 الی 190 میلیون آنان که در حدود 2.2 و 3.8 فی‌صد را تشکیل داده و بالاتر از سن 15 قرار دارند در عملکرد شان با مشکلات شدید مواجه اند.

این درحالی است که گزارش سروی ملی معلولیت در افغانستان نشان می‌دهد که 2.7 فیصد نفوس افغانستان را اشخاصی دارای معلولیت شدید، 4.8 فیصد اشخاص دارای معلولیت خفیف، 59 فیصد شان مردان و 41 فیصد شان زنان تشکل می دهند.

61 درصد معلولین از حق رای در انتخابات محروم شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد