-درصد-کوچی‌ها-از-حق-تعلیم-و-تحصیل-محروم-اند

انجمن دفاع از حقوق کوچی‌ها می‌گوید که به دلیل بی‌‌توجهی حکومت و زندگی دوره‌ای کوچی‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد آنان از حق تعلیم و تحصیل بازمانده و بی سواد اند.

به گزارش افغان نیوز: سید محمد عارف، سرپرست انجمن دفاع از حقوق کوچی‌ها روز( دوشنبه، ۱۴ میزان) در مراسم امضاء تفاهم‌نامه تخفیف تحصیلی برای جوانان کوچی میان انجمن دفاع از حقوق کوچی‌ها و موسسه تحصیلات عالی خانه نور گفت که بیشتر کوچی‌ها به دلیل عدم علاقمندی به دانش و بی توجهی حکومت از نعمت سواد محروم مانده اند.

او گفت که زندگی اطرافی و دوره‌ای از دیگر دلایل است که کوچی ها از تعلیم و تحصیل بازمانده اند و  باسواد شدن کوچی‌ها روی رفاه زندگی اجتماعی آنان و پیشرف کشور تاثیری زیادی دارد.

به گفته آقای عارف؛ کوچی‌ها در تمام عرصه‌ها از جمله تعلیم و تحصیل مشکلات زیادی دارد و خواست انجمن دفاع از حقوق کوچی‌ها این است که هم حکومت و هم موسسات تحصیلات عالی خصوصی زمینه تعلیم و تحصیل را برای جوانان کوچی‌ فراهم نمایند.

محمد جاوید ساحل، رییس موسسه تحصیلات عالی خانه نور گفت که براساس این تفاهم‌نامه، برای جوانان کوچی‌ها موسسه تحصیلات عالی خانه نور ۴۵ درصد تخیف را در رشته‌های انجنیری، اقتصاد، کامپوتر ساینس و حقوق و علوم سایسی در نظر گرفته است.

او تاکید کرد که تعلیم و تحصیل حق تمام شهروندان کشور از جمله کوچی‌ها است که باید حکومت و موسسات تعلیمی و تحصیلی در نهادینه کردن این حق تلاش نمایند.

به گفته او،‌ موسسه تحصیلات عالی خانه نور در راستای حل مشکلات جوانان کوچی در زمینه تحصیل این تفاهم‌نامه را به امضاء رسانده تا آنان بتوانند از این فرصت در راه کسب علم استفاده نمایند.

بااین‌همه، دوسال پیش حکومت برای فراهم نمودن زمینه تحصیل برای جوانان مناطق دور دست کشور امتحان کانکور و راه یابی‌ به نهادهای تحصیلی دولتی را سهمیه بندی کرد که این کار حکومت با انتقاد‌های نیز به همراه شد.

80 درصد کوچی‌ها از حق تعلیم و تحصیل محروم اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد