-راهکار-برای-مشارکت-قربانیان-جنگ-در-مذاکرات-صلح

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ۴ راهکار را برای مشارکت مردم و قربانیان جنگ در روند صلح پیشنهاد کرده و خواستار بررسی فوری آن شده است.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه این کمیسیون که امروز سه‌شنبه(13، جوزا) منتشر شده، آمده است که روند مذاکرات باید با استفاده از سنت کهن مشارکت و مشورت در کشور به پیش برده شده و باید زمینه اشتراک قربانیان و مردم عام به گونه رسمی فراهم شود.

به باور این نهاد،‌ حضور قربانیان جنگ در مذاکرات می‌تواند میزان پشتی‌بانی مردم را افزایش بدهد و علاوه بر بهبودی این روند، به حمایت از نتیجه مذاکرات نیز منجر شود.

راهکار اول کمیسیون مستقل حقوق بشر برای مشارکت قربانیان جنگ در مذاکرات صلح، شامل فراهم‌سازی زمینه گفت‌وگوی مستقیم قربانیان جنگ با طرف‌های مذاکره از جمله گروه طالبان، می‌شود. در این راه‌کار تصریح شده که شماری از قربانیان جنگ انتخاب شوند و تجربه‌های‌شان از خشونت‌ها در کشور را با طرف‌های مذاکره‌کننده در میان بگذارند.

این کمیسیون گفته است که حضور قربانیان جنگ در جریان گفت‌وگوها می‌تواند تعهد طرف‌های مذاکره‌کننده را در امر پاسخ‌گویی به دردهای قربانیان نشان دهد.

در راهکار دومی کمیسیون مستقل حقوق بشر پیشنهاد شده است که یک کمیته فرعی متشکل از حکومت و گروه طالبان به شکل مشترک یا جداگانه با  یک گروه از کارشناسان متشکل از فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی با فاصله زمانی دو یا سه هفته دیدار و پیشنهادهای مدون را از کارشناسان در مورد نظرات مردم دریافت کنند.

هم‌چنان در راهکار دیگری پیشنهاد کرده تا جامعه مدنی‌، نهادها و کارشناسان مستقل در مورد چالش‌های مربوط به صلح دیدگاه‌های‌شان را در میان بگذارند. در ادامه این راه‌کار گفته شده است که ممکن است طرف‌های مذاکره از کارشناسان بخواهند که در نشست علنی‌شان حضور یابند، پیشنهاد مشخص ارایه کنند یا هم به پرسش‌های مورد بحث طرف‌های مذاکره‌کننده پاسخ ارایه کنند.

این کمیسیون در چهارمین راهکارش، خواستار برگزاری جرگه مشورتی ملی قربانیان جنگ شده است تا در مورد قربانیان جنگ، عدالت و مصالحه بحث و گفت‌وگو شود. در اعلامیه کمیسیون مستقل تصریح شده که جرگه مشورتی صلاحیت تصمیم‌گیری نخواهد داشت و فرصتی را برای بحث روی مسایل مربوط به قربانیان فراهم می‌کند.

در اعلامیه کمیسیون آمده است که با استفاده از این طرح‌ها می‌توان در مورد موضوعات دشوار بحث و گفت‌وگو کرد و زمینه‌ی مشارکت افراد و گروه‌هایی که در جنگ‌ها آسیب دیده‌اند را فراهم ساخت. این کمیسیون گفته است که این راهکارها می‌تواند برای توضیح برخی از نتایج مذاکرات و دریافت واکنش‌های عمومی نیز استفاده شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی این راهکارها را برای حضور مردم، به ویژه قربانیان جنگ پیشنهاد می‌کند که قرار است با تبادله زندانیان بین دولت و طالبان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شود.

4 راهکار برای مشارکت قربانیان جنگ در مذاکرات صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد