-میلیارد-دالر-پول-سکتور-خصوصی-به-گروگان-گرفته-شده-است

اتاق صنایع و معادن افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت بد کشور مدعی است که امریکا و جامعه جهانی ۲.۳ میلیارد دالر پول سکتور خصوصی را به گروگان گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ شیرباز کمین‌زاده، رئیس عمومی اتاق صنایع و معادن افغانستان، امروز پنج‌شنبه( 2، جدی ) در یک نشست خبری گفت که پنج هزار فابریکه تولیدی در سراسر کشور وجود دارد اما متاسفانه مواد خام این فابریکه‌جات تمام شده و در حال سقوط اند.

وی افزود؛ 87 فابریکه دوا سازی در کشور وجود داشتند، اما اکنون مواد مورد نیاز شان تمام شده و نمی‌توانند مواد خام را از کشور‌های بیرونی خریداری کنند، زیرا پول‌های سکتور خصوصی در بانک‌ها منجمد شده است.

آقای کمین‌زاده بیان کرد که 67 درصد سکتورهای خصوصی طی سال‌های گذشته به خود کفایی رسیده بودند که در بخش‌های غذایی، دوا و ساختمانی تولیدات داشتند اما اکنون متاسفانه با گذشت هر روز میزان تولیدات کاهش یافته و فعالیت برخی از فابریکه‌جات متوقف شده‌است.

وی از بانک جهانی و ایالات متحده امریکا خواست تا پول‌های منجمد شده مردم را آزاد سازند و از فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کنند.

در همین حال، سخی احمد پیمان، رئیس اتاق صنایع کابل گفت که مردم افغانستان نباید قربانی سیاست‌های بیرونی شوند. زیرا افغانستان همواره میدان تصفیه قدرت بوده است. بنابراین، اگر صنعت کار متاثر شوند، میزان فقر و بیکاری در کشور چند برابر خواهد شد.

آقای پیمان تصریح کرد که سکتور خصوصی افغانستان گردش اقتصادی این کشور بوده و نباید پول‌های صنعت‌کاران به گروگان گرفته شود. او از جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا خواست که بخاطری حفظ حقوق بشری، پول‌های منجمد شده را آزاد کنند و نگذارند افغانستان به محل بحران انسانی مواجه شود.

این درحالی است که ده ها عضو کانگرس امریکا از جوباید، رئیس جمهور این کشور خواسته اند که پول‌های منجمد شده افغانستان را برای جلوگیری از قحطی گسترده آزاد کند.

 گزارشگر: «لطیف یعقوبی»

2.3 میلیارد دالر پول سکتور خصوصی به گروگان گرفته شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد