-میلیون-افغان؛-فاقد-سند-هویت-هستند

اداره ثبت و حوال نفوس کشور میگوید که بیشتر از نصف مردم افغانستان سند تابعیت ندارند و این امر یکی از مشکلات مهم اجتماعی در کشور بشمار می آید

به گزارش افغان نیوز: همایون محتاط رئیس اداره توزیع تذکره های الکترونیکی می گوید که قوانین دست و پاگیر مرتبط با سند هویتی افغان‌ها تعدیل شده و پس از این راه برای کار بیشتر در این عرصه باز شده است.

آقای محتاط افزود که این اداره پانزده هزار تذکره غیابی را در نقاط مختلف جهان صادر کرده است که بیشتر آن در حوزه خلیج صادر شده است.

وی تاکید کرد که در حال حاضر ۱۲ میلیون افغان تذکره دارند در حالی که ۱۸ میلیون دیگر فاقد سند هویت هستند. دولت افغانستان در حال حاضر یک تذکره ورقی را برای شهروندان افغانستان توزیع می‌کند و هنوز توزیع تذکره‌های الکترونیکی آغاز نشده است.

وزارت‌های خارجه، مهاجرین و اداره ثبت و احوال نفوس تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که براساس آن برای افغان‌هایی که در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می‌کنند تذکره و پاسپورت توزیع می‌شود.

مقام‌ها در وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه در هنگام امضای این تفاهمنامه گفتند که مشکل اسناد هویتی افغان‌ها در کشورهای ایران، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی با توزیع تذکره و پاسپورت افغانستان حل خواهد شد.

افغان‌هایی که در این کشورها زندگی می‌کنند از نظر هویتی با مشکلات زیادی روبرو هستند. برخی از افغان‌ها با سند هویت پاکستان و ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می‌کنند.

حکومت افغانستان توزیع ۲ تا ۳ میلیون پاسپورت را برای افغان‌های مقیم در این کشورها در نظر گرفته است.

براساس آمار وزارت خارجه افغانستان در حال حاضر روزانه ۱۰۰۰ جلد پاسپورت برای افغان‌های مقیم امارات متحده عربی و عربستان سعودی توزیع می‌شود و این روند ادامه دارد.

نصیر احمد اندیشه، معین وزارت خارجه گفت که قرار است این توزیع تذکره و پاسپورت برای افغان‌ها در کشورهای ایران و پاکستان نیز آغاز شود. او افزود که تلاش می‌شود روند توزیع تذکره و پاسپورت با سرعت بیشتری به پیش برود.

اسناد هویتی تذکره و پاسپورت برای افغان‌هایی در کشورهای دیگر توزیع می‌شود که پیش از این هیچ نوع سند هویتی نداشته‌اند. از سوی دیگر تثبیت هویت برای ادارات افغانستان مشکل است.

پیش از این در مواردی اتفاق افتاده که شهروندان کشورهای دیگر سند تابعیت افغانستان به دست آورده و با آن به کشورهای دیگر سفر کرده اند.

مشکل عدم اسناد افغان تنها در بیرون از کشور یک مشکل نبوده، بلکه در داخل کشور نیز مشکلات زیادی به بار آورده و از جلمه میتوان به جنجالی شدن انتخابات که با تقلب همراه بود یاد کرد.

18 میلیون افغان؛ فاقد سند هویت هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد