آتش‌گشودن-به-روی-مظاهره‌کنندگان-قابل-بخشش-نیست

عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور، آتش‌گشودن به‌روی مظاهره‌کنندگان را غیرقابل بخشش خواند و از آغاز تحقیقات و بررسی‌ها در این زمینه خبر داد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور روز شنبه (12 جوزا) در یک نشست خبری، ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان حملات انتحاری بر مراسم جنازۀ شهید سالم ایزدیار گفت که حمله‌کنندگان انتحاری در صفوف نماز‌گزاران جابجاشده بودند و چنین حملاتی عمق جنایات تروریستان را نشان می‌دهد.

عبدالله عبدالله با اشاره به راه‌پیمایی روز جمعه و با بیان این‌که حمله به مظاهره‌کنندگان قابل بخشش نیست، افزود: «ترتیبات هیأتی متشکل از نماینده‌گان مظاهره‌کننده‌گان و خانواده‌های قربانیان داده شده است تا با عاملان حادثه و کسانی‌که غفلت وظیفه‌یی کرده و امرشلیک را به مظاهره‌‌کنندگان داده‌اند، برخورد قانونی صورت گیرد.»

رییس اجراییه کشور گفت که از حادثۀ روز چهارشنبه همۀ ملت ما تکان خوردند و همبستگی خود را اعلام کردند و مظاهره کنندگان حق داشتند از مسوولان و دولت بپرسند و خواستار تحقیقات در خصوص حادثه شوند.

او تصریح کرد : بر بنیاد قانون اساسی کشور، تظاهرات حق مسلم مردم افغانستان می‌باشد. در تحقیقات هیچ‌گونه اغماضی صورت نخواهد گرفت.

عبدالله عبدالله گفت که برای او به حیث یک مسوول دولتی و شهروند قابل قبول نیست که به روی مظاهره کنندگان آتش گشوده شود. در این حال، رییس اجراییه کشور با تأکید بر تحقیقات در خصوص راه یافتن انتحارکنندگان بر مراسم جنازۀ سالم ایزدیار گفت که به مردم اطمینان می‌دهم در جایی‌که بحث دفاع از حق و حقوق آن‌ها مطرح باشد، وی را در کنارشان خواهند دید.

وی در بخشی از صحبت‌هایش از اعتراض‌کنندگان خواست که با درک شرایط حساس کنونی کشور، مطالبات خویش را دنبال کنند. به گفتۀ رییس اجراییه، افغانستان مورد تجاوز ظالمانه قرار گرفته و نباید اجازه بدهیم که دشمنان بیشتر از این از فرصت استفاده کنند.

این مقام مسئول با ابراز این‌که دشمنان افغانستان آرزو دارند که مردم به نام های مختلف درگیر شوند،گفت که در شرایط کنونی باید وحدت، همبستگی، یک‌دستی و یکپارچگی خود را حفظ کنیم تا دشمن مشترک مان خوشحال نگردد.

رییس اجراییه کشور در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران دربارۀ مسوولیت گارنیزیون کابل گفت که مسوولان این نهاد باید پاسخ بدهند که وظیۀ شان چیست. با همه ای این اوصاف عبدالله دربارۀ مطالبۀ برخی از معترضان که خواستار کناره‌گیری رهبران حکومت وحدت ملی شده بودند، گفت که خشم آنهایی که پدر، مادر و برادر خود را در حوادث اخیر از دست داده اند، قابل درک است؛ اما آیا کناره‌گیری رهبری حکومت به امنیت کمک کرده می‌تواند و در نتیجۀ آیا فضایی به وجود نمی‌آید که دشمنان بیشتر از وضعیت استفاده کنند؟

آتش‌گشودن به روی مظاهره‌کنندگان قابل بخشش نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد