آزادی-بیان-به-هیچ-قیمتی-معامله-نمی‌شود

مقام‌های حکومتی، روز ملی خبرنگار را به خانواده رسانه‌ها تبریک گفته و یک‌بار دیگر وعده سپردند که از آزادی بیان در پروسه صلح با تمام توان حراست می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، امروز چهارشنبه(۲۷، حوت) در پیوند به این روز نوشته است که دو سال پیش با درک تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی خبرنگاران و به منظور قدردانی از دست‌آوردهاى چشمگیر جامعۀ رسانه‌ای کشور، روز ملی خبرنگار را درج تقویم ساختیم.

وی می‌افزاید که خبرنگاران و رسانه‌های ما در بیست سال گذشته در راستای نهادینه‌سازی آزادی بیان و تحقق ارزش‌های مردم‌سالاری از جان مایه گذاشته و در این راه قربانی‌های بی‌شماری پرداخته‌اند. 

عبدالله با ابراز تاسف گفت که در یک سال گذشته‌ بهترین‌های جامعه خبرنگاری در حملات تروریستان به شهادت رسیده‌اند، اما حملات وحشيانه تروريستى بالاى انگیزه و فعالیت رسانه‌هاى كشور تأثیر نگذاشته، نقش رسانه‌های خصوصی و آزادی بیان در افغانستان در سطح منطقه کم‌نظیر است.

آقای عبدالله وعده سپرد که در گرماگرم مذاکرات صلح، ما متعهد هستیم که از آزادی بیان و رسانه‌های افغانستان با تمام توان دفاع و حراست کنیم.

در همین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی با نشر اعلامیه گفته است که خبرنگاران زبان مردم و روزنامه نگاری آدرس ارتباط و آگاهی بین دولت‌ و مردم است.

محب می‌گوید: حکومت همواره جهت منعکس نمودن صدای مردم حامی خبرنگاران بوده و برای این‌که مردم در خلای اطلاعاتی و ابهامات قرار نگیرند، مکانیزم‌های مختلف را نیز ترتیب نموده است.

به باور وی: خبرنگاران به عنوان سپاهیان آزادی بیان، در مبارزه روشنگری برای تقویت تنویر افکار عامه، افزایش آگاهی عامه و آگاهی اجتماعی کمک نموده، جامعه را از ظلم ، نفرت و افراط گرایی نجات می‌دهند.

اما تروریست‌ها، برخی از سازمان‌های استخبارات منطقه‌ و دشمنان افغانستان از فعالیت آزاد خبرنگاران و رسانه‌ها هراس دارند تا فعالیت‌های غیر قانونی شان افشا نگردد. 

محب تصریح  نمود که ضمن حفظ ارزش‌های آزادی بیان به خبرنگاران اطمینان می‌دهم که در کنار آنها قرار داشته و با کمک رسانه‌ها به انتقاد، پیشنهاد و راهنمایی های مردم رسیدگی خواهیم کرد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله کشور در صفحه فسبوک‌اش خطاب به خبرنگاران نوشته است که
‏اگر به پیام‌های تان سر وقت پاسخ نداده باشم، معذرت می‌خواهم.

در اعلامیه‌ای که از سوی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان به مناسبت گرامی‌داشت از روز ملی خبرنگار منتشر شده، آمده است: «در حالی از روز ملی خبرنگار در افغانستان گرامی‌داشت می‌شود که سایه‌ی خشونت و ظلم در خانواده‌ی رسانه‌های کشور پهن شده و خبرنگاران در بدترین شرایط قرار گرفته‌اند.»

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، گفته است که حکومت در راستای رسیدگی به پرونده‌های خشونت و قتل کارمندان رسانه‌ای کوتاهی کرده است.

این درحالی است که طی یک سال گذشته‌، بسیاری از چهره‌های مطرح جامعه خبرنگاری در حملات تروریستان و ترور‌های هدفمند به شهادت رسیدند.

آزادی بیان به هیچ قیمتی معامله نمی‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد