آزادی-بیان،-خط-سرخ-حکومت-افغانستان-است

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در مراسم یک سالگی تأسیس کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت گفت که آزادی بیان خط سرخ حکومت است و به کسی اجازه داده نمی‌شود آن را مورد تعرض قرار دهد.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با بیان این که هنوز سایۀ گستردۀ تاریک‌اندیشی و افراطی‌گرایی بر رسانه‌ها وجود دارد، افزود "موانع ساختاری از جمله محدودیت‌هایی است که به صورت آگاهانه و ناآگاهانه جلو بروز عقیده و آزادی بیان را می‌گیرند و گاهی باعث خودسانسوری در رسانه‌ها می‌شود".

به گفتۀ وی، ساختار تعاملات اجتماعی و سیاسی کشور باعث شده تا هر فرد به خود اجازه دهد تا آزادی بیان را مخدوش سازد.

آقای دانش، گروه‌های افراطی مسلح و غیرمسلح، افراد مسلح غیرمسؤول و زورمندان محلی را  بخش دیگری از عوامل تحمیل خشونت بر رسانه‌ها  دانست.

این اعتراف حکومت افغانستان در حالی صورت میگیرد که بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، افغانستان در جملۀ چهار کشور خطرناک برای خبرنگاران پنداشته شده است. بر بنیاد این گزارش، در سال روان میلادی، دو خبرنگار و هفت کارمند رسانه‌یی در چهار حملۀ تروریستی در این کشور کشته شده اند.

با وجود این مشکلات، آقای دانش، توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات و مقررۀ طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی را ازجمله  حمایت‌های قانونی حکومت در مورد رسانه ها عنوان کرد.

او همچنان گفت که به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر حقوقی، مقرره چارچوب حقوق و امتیازات کارمندان رسانه‌ها و مصؤونیت شغلی آنان را تدوین کرده که به زودی در نشست کابینه تصویب خواهد شد.

آقای دانش بار دیگر، آزادی بیان را خط سرخ حکومت افغانستان عنوان نموده گفت، حکومت به کسی اجازه نمی دهد تا آن را مورد تعرض قرار دهد.

در حال حاضر، بر اساس آمار وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، ۳۶۶ شبکه رادیویی، ۲۰۳ شبکه تلویزیونی، ۷۲ روزنامه، ۳۵۴ هفته نامه، ۳۴۴ مجله و ۷۳ آژانس خبری در این کشور جواز فعالیت گرفته اند.

آزادی بیان، خط سرخ حکومت افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد