آغاز-شکل‌گیری-موج-جدید-جنبش-ضدتبعيض-در-افغانستان

یکی از استادان دانشگاه در وکنش به تحولات اخیر کشور، به خصوص اظهارات نژادپرستانه حلیم تنویر، از شکل‌گیری موج و مرحله ديگری از مبارزات عدالتخواهانه با عنوان "جنبش ضدتبعيض" خبر داده است.

به گزارش افغان نیوز: عبدالعلی محمدی، استاد دانشگاه در واکنش به تحولات اخیر کشور، به خصوص اظهارات نژادپرستانه حلیم تنویر در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است:"افغانستان، سرزمينی متعلق به همه اقوام و خانه مشترک همه افغانستانيان است. مردم اين ديار، همه مالک اين سرزمين هستند و بنا بر منطق انسانی، همه از حقوق و آزادي‌های يکسان و همسان برخوردار می‌باشند. اما ناگفته آشکار است که مسئله اصلی در افغانستان، مشارکت عادلانه اقوام در تمام ساختارهای اجتماعی می‌باشد.

وی افزوده است که از ديد ما و بنا بر تجارب موفق بشری، دست يافتن به اين هدف، با سياست همسان‌سازی يا تحميل فرهنگی نه تنها درست نيست بلکه ممکن هم نيست؛ تاريخ نه چندان دور افغانستان نيز اين موضوع را تاييد می‌کند. اما متاسفانه هنوز هم هستند افراد و گروه‌هايی که بنا بر نگرش انحصارگرايانه و رويکرد استبدادی، طمع خام تسلط بر مردم آزاده افغانستان را با تعريف سياست همسان‌سازی در سر می‌پرورانند؛ شاهد مدعای ما اظهارات ضدانسانی و غيراسلامي يكي از مقامات پيشين حکومت افغانستان است که به روز شنبه گذشته(هفتم دسمبر) در شهر کلن آلمان و در آستانه هفتادويکمين سالروز تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر و به گراميداشت از يک نظريه‌پرداز فاشيسم تباری صورت گرفت. اين حرکت، با توجه به شرايط زمانی و موضوعی که با حضور نماينده رسمی دولت (سرکنسول در بن) و پيام رئيس جمهور افغانستان همراه بود، پيام‌های بسيار بدی برای جهانيان؛ به ويژه مردم رنجديده از تبعيض افغانستان مخابره می‌کند.

آقای محمد در صفحه فسبوکش تصریح نموده است که در اين ميان، مردم هزاره که بيشترين خدمات و فداکاری برای افغانستان نموده و همواره برای وطن خود افتخار آفريده است، مورد بيشترين حمله و توهين و تهاجم از سوی مقام يادشده و اين برنامه مشکوک قرار گرفت که يکبار ديگر، زنگ هشدار را برای ما به عنوان قربانيان اصلی تبعيض به صدا درآورد.

محمدی گفت: ضمن اظهار سپاس و قدردانی از آن دسته از شخصيت‌های سياسی و بزرگان کشور که با گرايش انسانی و خيرخواهی برای جامعه افغانستان، سخنان مجرمانه و نفاق افکنانه نامبرده را محکوم و حتی برای جلب و تعقيب قضايی وی صدای شان را بلند کردند, با گراميداشت ياد و خاطره شهدای مظلوم مبارزه با تبعيض؛ به ويژه تبسم و همراهان و شهدای روشنايی و راه دانايی و توانايی، و با قدردانی از هم‌صدايی و هم‌سويی قربانيان تبعيض در افغانستان, بدينوسيله اعلام می‌گردد که در ادامه فرايند تاريخی و توقف‌ناپذير نهضت عدالتخواهی که با ابتکار، شجاعت و درايت رهبر شهيد استاد عبدالعلی مزاری بنيان نهاده شد، موج و مرحله ديگری از مبارزات عدالتخواهانه با عنوان جنبش ضدتبعيض درحال شکل‌گيری است.

آقای محمد گفت که هدف اوليه و کوتاه‌مدت اين جنبش، نظر به أوصاف مجرمانه به موجب اسناد بين المللي و قوانين داخلي، برخورد قانونی با سخنان ضدانسانی و نفاق افکنانه اين مقام پيشين و به محاکمه کشانيدن وی در مراجع داخلی و بين‌المللی، و در درازمدت، تامين عدالت اجتماعی و رفع تبعيض ظالمانه در کشور است؛ بدون ترديد، پيروزی ما در گرو اتحاد ماست!

این استاد دانشگاه در اخیر تاکید نموده است که گزارش‌های بعدی برنامه‌های جنبش ضدتبعيض از طريق صفحات مجازی و کانال‌های اطلاع رسانی مربوط, به اطلاع شما رسانيده خواهد شد.

آغاز شکل‌گیری موج جدید "جنبش ضدتبعيض" در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد