آغاز-گفتگوی-بین‌الافغانی-مورد-استقبال-جهانی-قرار-گرفت

سفر هیأت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان به دوحه پایتخت قطر، استقبال گسترده شماری از کشورها و سازمان‌های جهانی را به همراه شده است.

به گزارش افغان نیوز: مایک پمپیو، وزیر خارجه‌ی امریکا آغاز گفتگوهای حکومت افغانستان و طالبان را یک فرصت تاریخی خوانده و ابراز امیدواری کرده است که این فرصت از بین نرود.

مایک پمپیو گفته است: واقعه‌ی تاریخی است؛ بیش از آنچه من انتظار داشتم طول کشید تا از بیست و نه فبروری به اینجا برسیم؛ اما انتظار داریم امروز شنبه برای نخستین بار پس از تقریبا دو دهه، افغان‌ها کنار هم روی یک میز می‌نشینند، با گفت‌وگوهایی که بحث‌برانگیزخواهد بود، آماده شوند که چگونه کشورشان را به پیش ببرند."

ینس استولتونبرگ، دبیرکل ناتو نیز با استقبال از آغاز این گفت‌وگوها، ابراز امیدواری کرده است که تمام طرف‌ها از این فرصت تاریخی استفاده کنند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان هم در دیدار با معاون نخست وزیر اوزبیکستان ابراز امید واری کرده است که این گفتگوها زودتر آغاز و به صلح و ثبات در افغانستان منجر شود.

یونما یا دفتر سازمان ملل متحد در کابل هم از دو طرف خواسته است که برای نجات زندگی غیر نظامیان، از این فرصت مهم استفاده کنند و به جنگ پایان دهند.

ارتش پاکستان هم گفته است که به طور مشترک با افغانستان، تخریب کاران صلح در افغانستان را شکست خواهند داد.

بابر افتخار، سخنگوی ارتش این کشور اما هم‌زمان هشدارداده است که تنش‌های خشونت‌آمیز مرزی، روند صلح را در افغانستان از بین خواهد برد.

قرار است نخستین دور مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان، امروز شنبه (22 سنبله) در دوحه، پایتخت قطر آغاز گردد.

قابل ذکر است که هیأت ۲۱ نفری را عبدالله عبدالله و حنیف اتمر و شماری دیگر از دولت‌مردان افغانستان همراهی می‌کنند.

آغاز گفتگوی بین‌الافغانی مورد استقبال جهانی قرار گرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد