آلماتا-از-افزایش-ناامنی-ها-در-شمال-افغانستان-نگران-است

مسئولان سفارت قزاقستان در کابل می‌گویند؛ شماری از باشندگان کشور قزاقستان به گروه‌های مخالف دولت افغانستان پیوسته اند و علیه دولت می‌جنگند که این مسئله باعث نگرانی دولت قزاقستان است.

به گزارش افغان خبر؛ بیتیموف عمرتای سفیر قزاقستان در کابل روز جمعه 28 عقرب در یک برنامه خبری گفت؛ قزاقستان از گسترش نفوذ گروه‌های هراس افکن در مرزهای شمالی افغانستان نگران است و میگوید که شماری از شهروندان آن کشور برای پیوستن با این گروه ها به افغانستان آمده اند.

آقای عمرتای گفت؛ هراس افکنان تلاش دارند از شمال افغانستان به آسیای میانه نفوذ کنند و این کشور هنوز یک منبع خوب برای گروه‌ها هراس افکن به حساب میرود.

آقای عمرتای می‌گوید؛ شماری از جوانان آن کشور زیر تأثیر تبلیغات گروه های تروریستی می روند و برای پیوستن به این گروه‌ها، به افغانستان می آیند.

وی در این مورد گفت؛"چند تن را به همکاری امنیت ملی افغانستان دستگیر کردیم که از کشور ما به اینجا آمده بود و میخواستند که به گروه مخالفین دولت ملحق شوند". او افزود؛ باشندگان قزاقستان از آمدن به افغانستان پشیمان اند و گفتند که گروه‌های مخالف دولت مسلمان نیستند و خواهان برگشت بهکشور خود هستند".

از سوی هم، ,ولادمیر سفرنکوف معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، می‌گوید که روسیه آماده است، در چارچوب سازمان همکاری‌ شانگهای، با افغانستان همکاری کند.

آقای سفرنکوف گفته است:"ما به این باور هستیم که مسولیت‌های اولیه در رابطه به انکشافات موجود، امنیت و روند آموزش نیروهای امنیتی افغان به کشورهای عضو ناتو برمیگردد و آنان تا هنوز به اهداف تعیین شده شان نرسیده اند. همچنان مسایل دیگری که توسط نیروهای کمک به امنیت یا آیساف ف قرار بود حل شوند تا هنوز پابرجا استند."

آگاهان نقش روسیه، چین و کشورهای آسیای میانه را برای حل مشکلات افغانستان و مبارزه با هراس افکنی اثرگذار می دانند و تأکید می ورزند که هرگاه این کشورها به گونه جدی همکاری کنند بحران این کشور پایان خواهد یافت.

آلماتا از افزایش ناامنی ها در شمال افغانستان نگران است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد