آلودگی-هوا،-روان-شهروندان-را-با-خطر-جدی-روبه-رو-کرده-است

آلودگی هوا، موجودیت وسایط نقلیه فرسوده و نبود فرهنگ شهر نشینی در شهرهای افغانستان سبب از بین رفتن هوای پاک و محیط زیست شده است.

مقامات حکومت وحدت ملی  در برنامه برزگداشت از روز جهانی زمین امروز (شنبه ۴ ثور) می‌گویند؛ حفاظت از محیط زیست باید به یک برنامه ملی و فرهنگ تبدل شود، فاضل سانچارکی مشاور ارشد ریاست اجرائیه گفت؛ چالش های زیست محیطی به خصوص افزایش آلاینده های زهری، زباله ها و آلودگی آب و هوا عملآ صحت و روان عمومی را با تهدید مواجه کرده اند که نیاز به تدابیر جدی دارد.

آقای سانچارکی افزود؛ حکومت وحدت ملی از تمام امکانات و نیروهای لازم برای داشتن محیط سالم و هوای پاک استفاده کرده و با هر پدیده که سلامت جمعی و محیط زیست را با خطر رو به رو سازد، برخورد قانونی می‌کند.

مشاور رئیس اجرائیه بیان داشت؛ حفظ محیط زیست نیازمند همکاری همه جانبه مردم در افغانستان است. وی تاکید بر اهمیت طبیعت زیبا و تاثیر آن بالای زندگی شهروندان است و حفاظت از محیط زیست، ایجاد فضایی سبز، جلوگیری از قطع بی رویه جنگلات و مبارزه با تهدیدات محیط زیستی از وظایف اصلی حکومت است.

شهزاده میرویس سرپرست اداره عمومی محیط زیست گفت؛ همگان در حفظ و مراقبت محیط زیست باید تلاش کنند تا افغانستان، دارای محیط پاک شود.او افزود؛ استفاده نادرست از منابع انرژی و ده‌ها روش نا مناسب دیگر از سوی زورمندان و شهروندان عادی، زمین را آسیب جدی رسانیده.

سرپرست اداره محیط زیست گفت؛ موجودیت موترهای فرسوده و نبود فضای سبز در شهرهای افغانستان و ساخت ساز بی رویه سبب شده که محیط زیست با خطر رو به رو شود. او ابراز داشت؛ اداره محیط زیست به تنهایی توان مبارزه با آلودگی محیط زیست را ندارد، بلکی باید دیگر اداره های حکومت نیز با این اداره همکاری کنند.

در همین حال داکتر کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت؛ جوانان در کشور میتواند نقش بسیار موثر در امر مبارزه با آلودگی محیط زیست در کشور ایفا نمایند.

آقای سادات افزود؛ جوانان میتوانند در کشور فرهنگ سازی کنند تا مردم با فرهنگ شهر نشینی و حفظ محیط زیست آشنا شوند.

۲۲ اپریل مطابق سوم ثور روز جهانی “زمین” نام گذاری شده است. تاریخچه آن به سال ۱۹۶۹ میلادی برمی گردد که اوتانت سرمنشی ملل متحد از این روز گرامی داشت به عمل آورد و استقبال کرد و پس از آن تاریخ همه ساله در کشورهای جهان بعنوان روز زمین یاد میشود.

آلودگی هوا، روان شهروندان را با خطر جدی روبه رو کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد